Regen - Reisverslag uit Altkirch, Frankrijk van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Regen - Reisverslag uit Altkirch, Frankrijk van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Regen

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

05 September 2011 | Frankrijk, Altkirch

We hebben zaterdag een rondje rond het meer gefietst. Wat heerlijk toch dat we de fietsen hebben meegenomen!
Op zondag vertrekken we vanuit Zwitserland naar Frankrijk om met een gestaag stromende regen aan te komen in Altkirch, een plaatsje net over de grens. Wat ziet de wereld er treurig uit als het regent. Henk parkeert op een groot plein midden in het kleine stadje. Daar staat een verlaten feesttent. Er loopt geen mens op straat. Als het even droog is, maken we een wandeling en bekijken we de etalages van de gesloten winkels. Op zondag is hier niets te doen. Eén café is open, voor de rest lijkt alles verlaten. Als we terugkomen bij de Bigfoot gaat het weer regenen. Het houdt ook niet meer op.
Henk zoekt het journaal op de tv op en ik vraag daarom: “Staan we hier nog even?”
Ja, we staan nog even. Wat zouden we ons druk maken? Ik vermaak me met aquarelverf en een blad papier en daarna kook ik de bloemkool, die we nog van de boerin van de ‘zwijnenstal’ in Zwitserland hebben meegekregen.
We besluiten hier te blijven staan om de nacht door te brengen.
“Rustige camping,” lacht Henk.
“Zo is dat,” zeg ik, als ik het licht uitdoe. “Welterusten”.

5 september 2011

We rijden door de Elzas.
“Hier ergens ligt de Maginot linie”, weet Henk me te vertellen. “Dat is een stelsel van een ondergronds verdedigingswerk van de Fransen dat is gebruikt in de tweede Wereldoorlog. Het heeft een lengte van 700 kilometer! Het is bedacht door de minister van Oorlog, André Maginot, om te voorkomen dat weer zoveel doden zouden vallen als in de loopgraven van de eerste wereldoorlog.”
Ik knik. Ik weet hier niet veel van. Dit soort dingen trekken niet direct mijn aandacht. Van deze Maginot linie heb ik nooit gehoord. Maar Henk is iemand die zich erg interesseert in geschiedenis en ook in dit soort gigantische bouwwerken. En omdat we er toch zijn…
We bezoeken een kazemat in Marckolsheim, dat onderdeel is van dit verdedigingswerk. De man achter de kassa vertelt ons dat we ook beslist naar Schoenenbourg moeten, want daar kun je een deel van dit bouwwerk zien dat 30 meter onder de grond is gelegen. Het is de moeite waard, belooft hij.
We besluiten daar morgen naar toe te reizen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 472387

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: