Van alles wat - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Van alles wat - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Van alles wat

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

11 Mei 2013 | IJsland, Reykjavik


“Ik heb vanmorgen al wat op de site geplaatst”, zeg ik tegen Henk als ik de laptop open.
“Geen idee wat ik nog moet schrijven. Ik wil alleen de foto’s van vandaag van de camera op de harde schijf zetten.”
Maar zie, ongemerkt komt er toch van alles omhoog. Foto’s zeggen vaak meer dan woorden. Ik heb vandaag de lente in beeld gebracht, zelfs in IJsland wordt het lente.

Henk heeft ruzie gehad met een scholekster. Hij kwam té dichtbij het nest, waarschijnlijk. Het beest ging als een idioot te keer, hij produceerde een naar en schel geluid. Het levert wel een mooi plaatje op.

Berthus, als je even op de site van Petra kijkt, dan zie je dat ze ergens in Amerika zit. Over de Vikingen: zie de site www.sagamuseum.is Het museum laat zien hoe het leven vroeger geweest moet zijn ‘based on descriptions found in the Viking sagas and chronicles.’

Erny, we hebben erg vaak onbeveiligd internet, nu ook weer. We pikken dat signaal op van hotels, benzinepompen e.d. die gratis wifi aanbieden. Als ik nu de naam van de verbinding check, dan kom ik uit op: http://www.stykkisholmur.is , de plaats waar we staan heet Stykkisholmur, dus gratis internet van de stad? Als je even op die site snuffelt, zie je dat er hier een zwembad is. Dat is niet zo vreemd, de meeste plaatsen hebben hier een zwembad, kinderen krijgen verplichte zwemlessen via school. Wel leuk is dat het zwembad wordt verwarmd met warm water uit de grond, waarvan gezegd wordt dat het zo heilzaam is voor lijf en leden. We gaan morgen zwemmen! Lekker even schoonweken en het is nog gezond ook.

We staan tussen het zwembad, het politiebureau en de supermarkt. In deze supermarkt is er een aparte afdeling voor groente en fruit, voor melkproducten en een voor vlees en vleeswaren. Deze versafdelingen staan als een soort van glazen huis in de supermarkt. De winkel heeft een normale temperatuur, maar zodra je een versafdeling binnen gaat, voel je dat de temperatuur een stuk lager ligt. Door het glas heb je niet het idee dat je afgesloten bent van de rest van de winkel. Het valt op dat de versafdelingen niet zo groot zijn, het merendeel van de producten in een supermarkt hoeft immers niet gekoeld te zijn. Bier verkopen ze nauwelijks hier in de supermarkt. En over bier gesproken: als ‘s avonds in IJsland een café gaat sluiten, bestaat er de mogelijkheid om je biertje, dat je nog niet op hebt, over te schenken in een plastic ‘glas’ dat je mee mag nemen. Handig! Duur is het wel, vinden we, zowel in de kroeg als in de winkels. Maar alles is te koop, van cappucino tot kappertjes, zelfs drop hebben ze hier.

Tine, die ‘Buff’s’ zijn volgens mij hier uitgevonden; ze verkopen ze zelfs in de supermarkt. Ieder kind heeft er wel een, veel volwassenen ook. Ze kosten dacht ik tussen de 3500 en 4000 kronen, omgerekend is dat tussen de 22,50 en 26 euro. En van Merino wol, jawel! Maar mijn gevonden petje doet het goed en het is toch wel minder guur dan de eerste dagen. Gelukkig maar.
Die strakke blauwe luchten die Gerard zag, dat was toeval, zeg hem maar. Ik heb vandaag heel wat wolkenpartijen gezien. Regen, sneeuw langs de wegen in de bergen, maar ook weer zon.

  • 12 Mei 2013 - 03:10

    Berthus:

    ah kijk aan, bedankt.

    hier in apeldoorn zijn ze ook bezig met het opzetten van gratis wifi. In rusland en mongolie heb je het ook vaak op pleinen en in parken.

  • 12 Mei 2013 - 14:09

    Erny:

    Dag H&H,

    Nou die foto's zijn zeker de moeite waard Hetty! Ik krijg langzaamaan toch wel een idee van hoe het daar is.
    Alleen de frisse lucht, als je tenminste niet bij een geiser in de buurt bent, kan ik niet ruiken. Vandaag is het moederdag. Heb me ook in de buitenlucht gewaagd. Het is hier ook fris vandaag, gelukkig nog geen regen, maar die wordt morgen volop voorspeld. Heb met Carla Verweij en Pieternel de bruggenloop gedaan, een kleine 8 km. Tenminste iets toch? Nu nog even naar mijn vader, het 'verplichte' zondagsuitje. Maar anders zit hij ook maar alleen en dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
    Zie jullie volgende berichtje weer met plezier tegemoet.
    Mooi die scholekster!
    groetjes Erny

  • 12 Mei 2013 - 18:04

    Kaj En Sabine:

    Hey Hetty en Henk,

    Geniet er van! Ziet er fantastisch uit!

    Groetjes

    Kaj en Sabine

  • 12 Mei 2013 - 20:43

    Cecile:

    Ook ik geniet weer volop van jouw prachtige verhalen en foto´s, Hetty. Wat maken jullie in korte tijd toch weer veel aparte dingen mee. Heel leuk en bijzonder! Ik ben blij dat jij niet meer grieperig of zeeziek bent geworden en er weer fris en fruitig uitziet op de desbetreffende foto´s. Ga zo door en geniet! Ik wacht dan weer vol verwachting jullie nieuwste avonturen af. Hartelijke groeten ook voor Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 998
Totaal aantal bezoekers 472389

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: