What are you doing on my land? - Reisverslag uit Raufarhöfn, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu What are you doing on my land? - Reisverslag uit Raufarhöfn, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

What are you doing on my land?

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

27 Mei 2013 | IJsland, Raufarhöfn

25 mei

Over drie dagen gaan we weer de boot op. Het einde van de vakantie is in zicht. Ik vind het niet erg. Onwillekeurig gaan mijn gedachten steeds vaker naar huis. Henk roept dat ik “IJslandmoe” ben. Ik ben de wind en de kou een beetje zat.
We bezoeken vandaag het walvismuseum in Husavik. Daarna gaan we rijden. We komen langs een waterval die verborgen is in een diepe kloof en dan loop ik opeens in de sneeuw. Wonderlijk land.
Onze route nadert zijn einde. Nog een halve dag rijden tot de boot, als we dat zouden willen. Niet dat we dat doen, we rijden gewoon nog een stuk omhoog, tot het meest noordelijke puntje van IJsland. “Daar moet je niet heen, daar is niks aan, dat is het alleen maar vlak,” zeiden diverse mensen tegen ons. Nou, dat moet je niet tegen twee Vollenbroeken zeggen.

26 mei

De nacht doorgebracht in Hvoll, een paar huizen bij elkaar, het lijkt uitgestorven. Na het ontbijt gaan we verder, richting Hraunhafnartangi. Deze naam staat bij een vuurtoren op de kaart. Het is me niet duidelijk of de naam bij een dorp of bij deze vuurtoren hoort. Het is in ieder geval noordelijker dan Noord. Daar willen we geweest zijn.

Ik zie in de verte de vuurtoren die volgens mij het meest noordelijk staat en ik zoek de weg daar naar toe. De weg op de Garmin gaat echter pas 100 meter ná de vuurtoren naar links. De weg is erg slecht, het verbaast me dat de navigatie hem kent. Het gebied is prachtig. Ruig, stil, vol keien en aangespoeld hout uit Siberië. Het nodigt uit tot strandjutten. De vuurtoren kunnen we echter niet bereiken.
Als we rondlopen, vliegen vogels (als merels zo groot) boven ons hoofd en krijsen luidruchtig, alsof ze ons willen verjagen. Henk sjouwt met boomstammen.

We zitten in de Bigfoot, als we horen kloppen. Henk gaat kijken.
“What are you doing on my land?” hoor ik een vrouw vragen.
“We are having lunch,” is het antwoord van Henk. “Please come in.”
“But what are you doing on my land?”
Ik hoor dat het gesprek niet naar tevredenheid van de gast is. Ik ga me er mee bemoeien, Henk laat dit soort gesprekken altijd graag aan mij over.
Ik leg de vrouw uit dat het me zo leuk leek om op het meest noordelijke puntje van IJsland te zijn en dat we daarom hier terecht zijn gekomen. Dat de weg op de Garmin staat, verbaast haar. Dat zou niet zo moeten zijn, het is een privé weg die vroeger diende om zand en stenen te halen voor het aanleggen van de doorgaande weg. Er ontwikkelt zich een leuk gesprek waarin ze uitlegt dat we op haar land zijn. Ze heeft hier een zomerhuisje en komt in de zomermaanden om dons te verzamelen van de eenden, die hier broeden. Zodra een eend gaat broeden, veranderen de hormonen en laat het dons op de borst los. Met dit dons wordt een nest bekleed. De nesten worden door de vrouw gemarkeerd met een stok, die ze in de grond prikt. Na het broedseizoen, als de nesten verlaten zijn, gaat ze het dons verzamelen. Dit dons is erg kostbaar, vertelt ze. Het wordt gebruikt als vulling voor jassen of dekbedden. Ik vind het een prachtig verhaal. We maken wat foto’s van dons (van vorig broedseizoen) dat ze vandaag gevonden heeft en we nemen afscheid.

Als we later terug rijden, zien we haar weer lopen. Ze houdt ons aan en nodigt ons uit om bij haar thuis thee te komen drinken. Die uitnodiging nemen we graag aan. Daarom zitten we later in het huis, dat al vele jaren in de familie is. Haar grootouders hebben het gebouwd, haar opa is geboren in het turfhuis, waarvan we de resten al zagen toen we het erf op kwamen. Er is in de loop der jaren niet veel veranderd, het is gezellig knus en ouderwets en het is aan alle kanten scheef, wat echter ook z’n charme heeft.
Als we na anderhalf uur afscheid nemen, kijken Henk en ik elkaar veelbetekenend aan. Dat is de blik die we altijd uitwisselen als we bedoelen: “Dat was weer een mooie ervaring.”
Wij zijn op het meest noordelijke puntje geweest dat je met de auto kunt bereiken! Coördinaten: N66’31.762 en W016’00.893.
Het is maar goed dat we niet naar de mensen hebben geluisterd die ons vertelden: “Daar moet je niet heen, daar is niks aan, dat is het alleen maar vlak.”






  • 27 Mei 2013 - 14:03

    Radboud:

    weer een bizondere ontmoeting ! Nog even volhouden Hetty, hoewel het hier ook stervenskoud is

  • 27 Mei 2013 - 14:08

    Hetty:

    Wat een leuk verhaal weer!! Jullie doen juist alles wat een ander afraadt of niet zou doen :-)
    Nog maar een paar dagen? Ik zal jullie verhalen missen!!!!

  • 27 Mei 2013 - 18:22

    Amber Dekkers:

    Zo zie je maar weer, altijd je eigen gevoel volgen! Jammer (voor ons) dat het weer bijna voorbij is. Op naar de volgende trip ;-)

  • 27 Mei 2013 - 19:11

    Rianne, Robin En Daan:

    Hoi Henk en Hetty,
    Leuk om jullie reis via de verslagen te kunnen volgen. Ik ben benieuwd of jullie nog een spannend verhaal voor bij thuiskomst bewaren. Daan heeft jullie erg gemist. Ik vrees dat jullie en Daan weer opnieuw moeten kennismaken. Hij is erg gegroeid qua lengte maar ook zeker qua ontwikkeling. Geniet van jullie laatste dagen! Groetjes, Daan, Robin en Rianne

  • 27 Mei 2013 - 20:54

    Gerda:

    Hallo Hetty en Henk, ik kom jullie een goede terug reis wensen.Vond het weer gezellig om het geheel te volgen.Groetjes uit een zonnig zeeland

  • 27 Mei 2013 - 22:13

    Heleen Smit:

    Hallo Hetty en Henk,
    Jullie hebben zoveel verhalen elke keer dat ik het amper bij kan houden. Maar.... als ik eenmaal begin met lezen kan ik ook niet meer stoppen. Prachtige verhalen en mooi foto's!
    Ik heb er weer van genoten en wens jullie een goede thuis reis.
    Ik ga in nog een paar weken naar Canada. Daar wacht voor mij weer een nieuw avontuur. Ik kijk er naar uit.
    Hetty, sterkte met de terugreis. Je zal wel weer aan de pillen moeten. Kom goed en veilig thuis.
    Een hartelijke groet voor jullie beiden van Heleen Smit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Raufarhöfn

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 1100
Totaal aantal bezoekers 473122

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: