Honingbijen-festival in Donnelly - Reisverslag uit Donnelly, Canada van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Honingbijen-festival in Donnelly - Reisverslag uit Donnelly, Canada van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Honingbijen-festival in Donnelly

Blijf op de hoogte en volg Hetty

21 Juni 2014 | Canada, Donnelly

Als we een plekje hebben gevonden om te overnachten, komt er iemand aanrijden die we die dag al twee keer eerder hebben gezien. Eerst alleen, toen samen met zijn vrouw en nu zijn ze er weer: of we op een boerderij willen overnachten; zijn dochter woont in de buurt en we zijn van harte welkom. Het zijn Mennonieten. (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Mennonieten) Ik neem deze uitnodiging graag aan en Henk gelukkig ook. Ik vind het namelijk erg interessant, er zijn veel Mennonieten in Canada en ik wil graag met ze praten om er wat meer van te weten te komen. We volgen de auto van deze ouders naar de plek waar hun dochter woont. We worden er hartelijk ontvangen. Ook de kinderen vinden het zo te zien leuk dat er twee van die reizigers op hun erf komen staan. We brengen de avond door bij een kampvuurtje en Henk vertelt onze belevenissen in Canada. Ik vraag de vrouwen het een en ander over het leven en de ideeën van de Mennonieten, in de hoop niet al te onbeleefd of nieuwsgierig over te komen. We krijgen een aantal tips mee over bezienswaardigheden die we niet moeten missen, een adres van een prima restaurant en een hele zak met eigengebakken koekjes. Dank je wel, lieve hartelijke familie Reimer!

De volgende avond maken we bivak in het plaatsje Donnelly. Hier start vandaag het bijenhoning-festival. Mooi dat we dat mogen meemaken! We gaan eerst eten in het plaatselijke restaurant, dat een mix lijkt van de Chinees en een snackbar. De serveerster is niet op haar mondje gevallen, werkt als een paard en geeft luidkeels commentaar aan haar klanten. Het bevalt ons wel, deze wonderlijke sfeer. We horen haar diverse keren roepen dat de Parade hier voor het restaurant voorbijkomt en om zeven uur begint, we mogen het echt niet missen. Klokslag zeven uur gaan we dus naar buiten om te zien wat ze hier onder het bijenhoning-festival en onder “Parade” verstaan.

Ik snap dat vooral de kinderen willen komen vanwege de grote hoeveelheden snoep die van de wagens worden gegooid. Die rennen met grote zakken over straat om alles op te rapen, de zakken vullen zich al rap. Muziek ontbreekt helaas, het maakt allemaal een beetje een treurige indruk. Ach, laat ik de foto’s maar voor zichzelf spreken. Daarna is er een geweldig leuk optreden van drie jonge mannen die zichzelf “Hodja” noemen, zo klinkt het in ieder geval maar ik kan het bij Google niet terugvinden. Ze zijn in ieder geval fantastisch leuk en zingen a capella een aantal geweldige nummers.

Als we bij de auto komen hebben we belangstelling….daar maak ik dit keer maar eens een foto van, dan krijg je er een beetje een indruk van hoe dat er uit ziet….

• 21 Juni 2014 - 07:51

Hetty:

Jullie zeggen nu natuurlijk constant 'honey' tegen elkaar, geïnspireerd geraakt door het honingbijen-festival.
    Het ene evenement is daar grootser dan hier en het andere valt dan weer tegen. Doe mij toch maar de intocht van de Vierdaagse over een paar weken ;-)
    Groetjes
    Hetty

• 21 Juni 2014 - 19:17

Romana:

Wat geniet ik van jullie reisverhalen!!
    Het is geweldig hoeveel leuke, soms heel bijzondere en gastvrije mensen jullie inmiddels hebben ontmoet.
    Dankzij de foto's krijg je een mooie indruk van dit grote land en de mensen die maar naar jullie 'toe blijven stromen' en belangstelling tonen. Het is maar goed dat jullie BIGFOOT niet naast zijn 'schoenen/banden' kan lopen...anders waren jullie hem misschien al kwijt..hahaha.

Goede reis verder!!
    Liefs Romana

• 21 Juni 2014 - 20:10

Janin:

Hallo Hetty en Henk!
    Ik ben zo blij dat we gisteren konden ontmoeten! En sorry voor de vermoeide baby :) Ik wens jullie beiden alle beste, en een goede en veilige reis door Noord-Amerika!

Groetjes
    Janin & Maja

• 12 Juli 2014 - 00:34

Lea Brochu:

Hi!

We saw your vehicle the night of the Honey Festival parade in Falher. We read about your adventures that were posted on your vehicle. Truly interesting. Too bad you were not able to stay for Saturday where there is a "live bee beard" demonstration. Thank you for taking the time to take in the parade. Best Wishes on your travels...