Florida in de winter - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Florida in de winter - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Florida in de winter

Door: Hetty en |Henk

Blijf op de hoogte en volg Hetty

20 December 2014 | Verenigde Staten, Savannah

Florida in de winter. Temperaturen overdag rond de 20 graden, geen jas aan. Palmbomen met kerstverlichting. Het is druk hier, veel mensen zoeken blijkbaar de warmte op en het is voor sommigen al kerstvakantie, dus het seizoen is begonnen.
We bezoeken wat oude steden, als Savannah en St. Augustine. De beste manier om een goede indruk te krijgen van zo’n stad is via de toeristenbussen, die de hele stad rondrijden en waar je op verschillende punten in- en uit kunt stappen. Dat doen we dus ook. We gedragen ons als toeristen (wat we natuurlijk ook zijn, maar wat ik soms probeer te ontkennen) maar zodra de avond valt gaan we gewoon naar de Bigfoot. We laten ons niet verleiden om een van de vele restaurantjes binnen te stappen waar de etensgeuren je buiten al tegemoet komen. We eten gewoon thuis. De avonden gebruik ik meestal om wat te schrijven, te lezen of foto’s uit te zoeken.
Omdat het hier wat drukker is, hebben we ook weer wat meer aanspraak. De dosering aandacht is precies goed: niet te veel, niet overdreven, maar gewoon gezellig. Ik roep tegen iedereen: je kunt ons vinden via FB op Bigfoot.nl en “please like me.” Dat leverde al een aantal leuke reacties op.

Donderdag 18 december
Vandaag zijn we onderweg naar het Kennedy Space Center. Aan weerszijden van de vierbaans kustweg staan palmbomen. We komen door diverse dorpen en steden. Ze strekken zich uit als een langgerekt lint van bebouwing, voornamelijk bedrijven omgeven door grote parkeerplaatsen, waarbij de ene plaats naadloos overgaat in de andere. We komen wat later in de middag aan en besluiten de volgende dag het museum te bezoeken. Daar hebben we vast een hele dag voor nodig. We rijden door naar de stad Cape Canaveral. Op de kaart wekt het de indruk een gezellig klein havenstadje te zijn, maar schijn bedriegt en alles is hier groot. Zo ook deze stad. Op de kaart een stipje, in werkelijkheid ook weer een lange hoofdweg met talloze bedrijven en parkeerplaatsen. We zoeken een plekje waar we de nacht kunnen doorbrengen, dus we slaan maar eens af richting kust. Daar zien we talloze chique appartementengebouwen met privé parkeerterreinen, maar geen plekje voor ons.
We komen bij de haven en zijn onder de indruk van de twee enorme cruiseschepen die daar liggen. Het is werkelijk ongelooflijk. Ik wist wel dat ze bestonden, maar dit is gigantisch. We parkeren onze Bigfoot op een mega-parkeerterrein en direct al vaart er een de haven uit. Als ik uitstap, valt me een grote roofvogel op, die in de kabels van een hijskraan zit. Die moet ik fotograferen! Is het een zeearend? Terwijl ik met mijn camera de Bigfoot uitklim, vliegen daar plots grote zwermen pelikanen voorbij. Pelikanen! Zomaar, in het wild! Er landt er een in het water, vlak voor mijn neus. Wat een kanjer. En dan komt de tweede cruiser voorbij, weer zo’n megaschip als je dat van dichtbij ziet. Als we later een ommetje maken, komen we langs een informatiebord. Daarop waarschuwt de kustwacht voor de aanwezigheid van zeeschildpadden, die hier hun broedgebied hebben en voor walvissen die hier in de baai hun jongen krijgen. Geweldig, wat een mooie plek om te overnachten!

• 20 December 2014 - 01:14

Moniek:

Hee hetty,
    20 ℃ .., jullie zitten er warmpjes bij!
    Heerlijk om die dieren in de natuur te bewonderen. Hebben jullie ook de krokodillen gezien? Zij bewaken het kennedy space center. Soms kun je ze vanaf de weg zien.
    Goede reis!

• 20 December 2014 - 12:47

Hetty:

Loopt deze site achter op Facebook, want daar had ik het verslag al gelezen?
    Ik zag daar mooie foto's van die zeearend en pelikanen! Het is altijd genieten als je iets ziet wat je thuis niet zo snel tegenkomt. Zo ook de Space Shuttle waarmee je Henk naar de maan wenst?