Ierland - Reisverslag uit Ballycastle, Ierland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Ierland - Reisverslag uit Ballycastle, Ierland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Ierland

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

18 September 2015 | Ierland, Ballycastle

18 september, Ierland
Het weer blijft mooi. We genieten. De wegen zijn overwegend goed, soms wat aan de smalle kant en slechts een enkele keer is het nodig te stoppen voor een tegemoetkomende vrachtwagen. We doen echt een ‘rondje Ierland’, dat wil zeggen dat we de kust volgen en wel tegen de klok in.

Vanaf Belfast zijn we omhoog gereden en nu zijn we al weer op weg naar beneden, zo ongeveer bij de 10, als je op de klok kijkt. We hebben Londonderry bekeken, de stad binnen de muren en het Towermuseum over de roerige geschiedenis van deze stad. Het viel niet mee om daar een parkeerplaats te vinden. Binnen de muren zeker niet, en buiten de muren waren de parkeerterreinen vol of enkel voor personenauto’s. We hadden het al bijna opgegeven toen we bij toeval een geschikte plek vonden, net over de rivier, onderweg naar de volgende bestemming op de kaart. Gelukkig maar, want Henk wilde echt graag deze stad bekijken.

Na Londonderry komen we al snel de grens van de Ierse republiek tegen. Hier kun je weer gewoon met euro’s betalen. Dat is gemakkelijk, maar het Engels verandert in Iers, en dat is iets wat ik niet kan thuisbrengen. Het geschreven Iers lijkt in de verste verten niet op Engels maar ook het verstaan is moeilijk. Men doet volgens mij wel zijn best om zich verstaanbaar te maken, maar ik vraag regelmatig of men het wil herhalen. Het Ierse accent voert de boventoon.

Gisteravond hebben we vanwege de Wi-Fi een hele tijd in een lokale kroeg gezeten. Naast alle persoonlijke berichten is het ook prettig om af en toe een Nederlandse krant te lezen of wat te Google-en. Recepten bijvoorbeeld, voor onze nieuwe manier van eten. En als het dan opeens veel later is dan we dachten, gaan we gewoon lekker bij het plaatselijk eetcafé een pizza bestellen. Moet kunnen.

Iemand vroeg na mijn vorige bericht hoe we dat doen, brood bakken in de Bigfoot. Nou, gewoon in een klein los elektrisch oventje van de Kijkshop. Hij staat achter de stoel van Henk en als ik hem nodig heb, zetten we hem op het aanrecht. De accu’s zijn zwaar genoeg en ook de zonnepanelen op het dak zorgen voor energie, dus dat is geen probleem. De broodjes die ik bak, zijn in een half uurtje klaar.

Het krentenbrood bijvoorbeeld:
• 125 gram roggemeel
• 125 gram Turkse of Griekse yoghurt
• 1 ei
• 2 tl bakpoeder
• 1 tl koekkruiden (of kaneel)
• 1 rijpe banaan
• Eventueel wat zout
• Gele en blauwe rozijnen
Meng meel, bakpoeder, kruiden en zout door elkaar. Voeg daarna ei, geprakte banaan en yoghurt toe. Goed mengen tot je een vrij plakkerige massa hebt.
Dan de vulling: hoe meer rozijnen, hoe lekkerder. Je kunt ook andere gedroogde bessen proberen, of vijgen, dadels, gedroogde pruimen, experimenteren is een must bij dit recept.
Dan 35 minuten in de oven in een cakeblik op 180 graden. Eet smakelijk!

• 18 September 2015 - 23:21

Hetty Leenders:

Als je de tekst op dat verkeersbord ziet dan kun je er zonder ondertiteling inderdaad geen brood van bakken.
    Trouwens over bakken gesproken: ik weet niet of je een staafmixer bij je hebt? 3 rijpe bananen fijn maken met de staafmixer, 1 ei toevoegen, beetje bakpoeder, theelepel kaneel en 150 gr havermout of speltmeel. Je kan een handje noten toevoegen, of bosbessen, gedroogde abrikozen; net wat je lekker vindt. Een uur in een voorverwarmde oven op 170 graden en je hebt een heerlijke cake!

• 19 September 2015 - 23:48

Moniek:

Het lijkt wel of jullie op vakantie zijn; zon, lekker brood, even hangen in de kroeg. Het lijkt mij heerlijk relaxed.!