MAN met pech - Reisverslag uit Palencia, Spanje van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu MAN met pech - Reisverslag uit Palencia, Spanje van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

MAN met pech

Door: Johan Reusen

Blijf op de hoogte en volg Hetty

18 Maart 2017 | Spanje, Palencia

Zie ook: www.reusenopreis.nl
Ik kan het niet beter verwoorden.

Gisterenavond zijn we een beetje doorgezakt. Het sterke bier (Grols-kanon) heeft zijn werk gedaan, waardoor we vanmorgen veel later op zijn. Omdat de MAN-truck van Henk veel sneller kan dan Moggi, hebben we besloten om ieder voor zich te rijden en elkaar weer te ontmoeten op een volgende plek nabij Bayonne.
Wij zijn als eerste weg en toeren lekker binnendoor als na 20 minuten de telefoon gaat. Hetty belt. Henk heeft problemen, de MAN komt niet weg. We besluiten om te draaien en gaan kijken of we kunnen helpen.
Eerst denk ik, hij is blijven steken in de toch wat drassige ondergrond. Nee, toch niet. Henk krijgt zijn auto wel gestart, maar hij wil niet in de versnelling. Er staat een foutmelding op de display. Dit keer een rood knipperend lampje. Dat ziet er niet goed uit.
Even contact met Truckcentrum Bergh en met Willie van Twiga leert dat de foutmelding iets te maken heeft met de koppeling, die niet vrij komt. We proberen een truc, de accu-pool eraf en kijken of de boorcomputer op deze wijze gereset kan worden. Even 10 minuten wachten en weer opnieuw proberen. Ja hoor, de MAN wil weer voor- en achteruit. Henk vertrouwt het toch niet en we besluiten om een MAN-garage te zoeken. Die is toevallig in de buurt, op 15 km afstand in Perigueux.
Volgens Willie kunnen het 2 dingen zijn. Ofwel een gecorrodeerde stekker verbinding bij de versnellingsbak of de koppelingsbekrachtiger werkt niet naar behoren. Het eerste is een kleinigheid, het tweede is een duur grapje (alleen de bekrachtiger kost al € 1800).
Nadat we even gewacht hebben, kunnen we in de garage terecht. Computer eraan, cabine kantelen en een heel protocol doorlopen. Jammer, ze kunnen niets vinden. Een bug in het computersysteem? Rond 12 uur gaan we weer op pad. Gaan we de 320 km die we nog moeten nog halen vandaag?
Bijna geen snelweg. Op de laatste 100 km na alles binnendoor. We doen er iets meer dan 6 uur over. Het laatste stukje wordt nog spannend. Borden 3,5 T geven aan dat we er eigenlijk niet door mogen. We doen het toch. We rijden oer een dijk tussen twee watergebieden en dan komt de brug. Die is niet zo groot en ziet er solide uit. Dat durf ik wel. Gelukkig het gaat goed. Om even na zessen staan wij bij het informatiecentrum van het natuurpark. Nu is het wachten op Henk.
Maar Henk komt maar niet. Ook hij is de borden 3,5 T ook tegen gekomen en is terug gegaan. Zij hadden het wel gehad voor vandaag en staan nu aan de andere kant van het water. Morgen ontmoeten we elkaar weer bij de grensovergang met Spanje.

• 18 Maart 2017 - 18:30

Erny:

Verdorie, het zal toch niet.....
    Ik heb het gelezen bij jullie reisgenoten. Hoop dat het verder weer goed gaar! Toi,toi,toi!