Wegen te klein of Bigfoot te groot? - Reisverslag uit Cork, Ierland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Wegen te klein of Bigfoot te groot? - Reisverslag uit Cork, Ierland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Wegen te klein of Bigfoot te groot?

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

23 September 2015 | Ierland, Cork

Soms komt het er niet van om vóór donker bivak te maken. Dan moet je dus in het donker je stekje zoeken. Ik heb de tomtom aangezet, richting volgende bestemming. In ieder geval de stad uit. Al snel rijden we op een erg smal weggetje en als we dan ook nog rechtsaf moeten is het helemaal kruipen met de Bigfoot.
De weg stijgt hier flink. Aan twee kanten zwiepen de bomen en struiken langs de ramen. Bovendien regent het. Het is naar weer, vind ik. Ik heb het idee dat de weg steeds smaller wordt en riep bij de eerstvolgende inrit naar een woning naar Henk of het niet betere is om hier te draaien. Volgens mij kunnen we beter terug en dan een andere weg zoeken. Maar goed, draaien is makkelijker gezegd dan gedaan. We blijven haken in de takken van een boom en de spiegel klapt om. Geen probleem, die klap ik wel weer recht, maar het toont wel aan hoe smal het hier is. Gelukkig komt er geen tegenligger. Dan had ik het echt niet meer geweten. Ik weet het toch al niet zo goed, nu. Hoe kan de tomtom toch zo’n idioot smal weggetje aangeven vanuit het centrum van de stad? Eindelijk zijn we gedraaid, na een aantal keren heen en weer steken. Nu terug, maar welke weg hadden we ook al weer? Alles is smal, welke kant we ook heen willen. Ik toets een nieuwe eindbestemming in, een plaats verderop, maar we komen maar niet op een hoofdweg uit. Het regent stevig. Ik stel voor terug te rijden naar de stad, waar we vandaan komen, maar dat is Henk te gortig.
“We moeten toch een normale weg kunnen vinden, wat is dat nou?”
Ik zucht en weet het niet meer. Alles blijft even smal. Henk is echter een doorzetter en na wat onlogische bochten (voor mijn gevoel dan) is er dan toch gelukkig weer een bredere weg. In ieder geval eentje waar een tegenligger zonder al te veel problemen kan passeren. Ik haal maar eens diep adem. Wat een gedoe hier. We komen in een soort nieuwbouwwijkje en daar parkeert Henk de Bigfoot, vlak naast een onbebouwde kavel. Geen mens die ons zal storen, lijkt me. Genoeg gezoek voor vanavond. Morgen is het weer licht…

We bezoeken de Stone Circle in het Bonane Heritage Park. Want zo’n stenen cirkel lijkt me toch wel interessant en er zijn er diverse van in Ierland. Deze komen we toevallig tegen. Het regent. Gewapend met paraplu’s klimmen we omhoog, de berg op via het keurige pad, de bordjes volgend op weg naar de beroemde stenen. Soms valt iets een beetje tegen als je er te veel van verwacht. Dat gevoel heb ik nu ook. Tja, gelukkig geven de infoborden nog wat details over de stand van de zon en de maan en corresponderende punten op de bergen voor ons, maar hier in de druilerige regen maakt het op mij in ieder geval weinig indruk. Ook de Fulacht Fiadh, de kookplaats uit het stenen tijdperk, is iets waar ik zonder bordje gewoon aan voorbij was gelopen. Wat stenen, wat gras. Het bord vertelt hoe het er waarschijnlijk uit heeft gezien en er staat een simpele tekening bij. De standing stone, het mysterieuze megalithische monument, lijkt om te vallen en ik krijg de indruk dat hij er recent is neergezet. Vooral omdat de aarde er omheen is weggespoeld door de regen. Ach, ik vermoed dat mijn humeur een beetje is als het weer: druilerig. Al moet ik zeggen dat de rode paraplu’s wel zorgen voor vrolijke foto’s.

Cork. Grote stad. Bijna lunchtijd. McDonalds. Internet. In die volgorde zo ongeveer. De parkeerplaats is smal en langwerpig van vorm, normaal een Bigfoot wegzetten is er niet bij dus Henk besluit dwars te gaan staan. Op die manier belemmeren we de doorgang niet, al nemen we wel vier plaatsen in beslag. Maar goed, het is niet druk dus dat moet geen probleem zijn. We parkeren dus en lopen naar binnen. We zitten midden in de nieuwe mededelingen op Facebook als een medewerker komt vragen of die grote auto daar van ons is. We knikken bevestigend. Nou, we nemen te veel plaats in en of we zo vriendelijk willen zijn weer te vertrekken. Het is immers bijna lunchtijd en ze verwachten wel veel mensen. Oké, we zijn al weer weg. Maar nu? Parkeren in Cork is onmogelijk, dus dan maar weer de stad uit.


  • 24 September 2015 - 16:12

    Moniek:

    Ja ,vast lopen in het donker en in de regen,da is niks. Hier is het weer ook niet geweldig.
    Je kunt alweer verse zuurkool en boerkool kopen in de winkel.Koop maar mooie schapen wol en ga maar lekker breien!
    Mmmheeeniek

  • 24 September 2015 - 23:02

    Erny:

    Zie nu jullie bericht, krijg het al benauwd als ik aan die smalle straatjes denk en dan ook nog bakken met regen, beeeh en ook nog weggestuurd worden. Ik begrijp je druilerige gevoel Hetty! Ik ga me dit weekend lekker weer onderdompelen in de wereld van kleur, word er nu al vrolijk van. Jullie wat zo'n toewensend en een fijn weekend!
    Liefs Erny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 473448

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: