De kerk, de kroeg en het casino - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu De kerk, de kroeg en het casino - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

De kerk, de kroeg en het casino

Blijf op de hoogte en volg Hetty

09 September 2015 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Ik merk dat de verhalen nog niet zo makkelijk komen als in vorige reizen. We beleven niet zo veel. We kuieren op ons gemak langs de kust omhoog en rijden over smalle wegen door kleine dorpjes. Af en toe erger ik me aan al die muren en hagen. Vooral als ik spontaan roep: “Hier rechts, dat is naar de haven,” en dan hoop dat we ergens aan het water kunnen lunchen. Nee, dan komen we in een wirwar van smalle straatjes en moet ik af en toe de buitenspiegel naar binnen klappen omdat er weer een dakgoot in de weg zit. De auto’s die op de weg geparkeerd staan kunnen we ternauwernood passeren en als dan ook nog de kliko’s aan de weg staan, is het helemaal millimeterwerk. Maar we redden het, alhoewel de weg naar de haven onhaalbaar blijkt. Zuchtend klap ik de spiegel weer terug en als een wonder vinden we nog een plekje waar de Bigfoot net kan staan. Henk houdt wel in de gaten dat er geen andere auto achter ons gaat staan, want dan zouden we er niet meer uitkomen, want verder rijden betekent eerst: terug achteruit het doodlopende straatje uit.
“Sorry,” zeg ik zuchtend, als we weer in een breder straatje beland zijn, “dit had ik niet voorzien.”
Gelukkig is Henk niet snel in paniek door dit soort situaties. Ik blijf zijn stuurmanskunsten bewonderen.

In Aberdeen vinden we in het centrum een ruime parkeerplaats. Dat valt weer mee. We lopen rond in het centrum en het valt ons op dat er veel kerken staan. Op vakantie wil ik altijd kerken bekijken, maar de eerste kerk valt wat tegen; hij is vrij sober en donker. Op naar de volgende kerk. De ingang ziet er wat wonderlijk uit, en dat kan kloppen: deze kerk is niet meer als gebedshuis in gebruik, er is een casino in gevestigd. Dat willen we zien. Geweldig, zoals de bar tussen het orgel is geplaatst. De originele glas-in-loodramen zijn behouden en de bogen van plafond zijn voorzien van grote lampen. Ik moet zeggen: dit hebben ze met smaak verbouwd. Dit is beter dan het gebouw leeg laten staan. De volgende kerk die we zien, blijkt omgebouwd te zijn tot eetcafé. Ook hier gaan we kijken en verbaas ik me over de verandering die hier heeft plaatsgevonden. Het café is in de stijl van het kasteel van graaf Dracula gebouwd, compleet met wanden vol boeken en knusse zitjes.
Drie kerken, een om te bidden, een om te gokken en een om te eten. Niet één staat er leeg en allemaal trekken ze publiek.

• 09 September 2015 - 17:31

Hetty Leenders:

Zo zie je maar wat er allemaal in kerken te beleven valt en dat je niet moet afgaan op alleen de buitenkant. Een gokje wagen op het altaar kan voor sommigen heel aantrekkelijk zijn.
    De helft van de foto's komt niet goed door? Alleen nr 1, 4, 5 en 6 zijn te bewonderen.
    Groetjes!

• 09 September 2015 - 23:06

Erny:

Jaaaa, wat kan ik hier nog aan toevoegen, amen!
    Toppie van Henk dat hij je toch weer door al die kruip door en sluip door straatjes naar een volgende kerk loodst.
    Zo te zien zit het weer nog wel mee.
    Wij zitten te snotteren op de bank en doen een poging om te begrijpen waarom Joost Zwagerman een eind aan zijn leven heeft gemaakt. Momenteel wil Bert iets schrijven maar kan geen pen vinden die schrijft. Het leven kan soms zwaar zijn.
    Zo dat was weer een stukje levensbeschouwing.
    Ga lekker genieten.
    Liefs Erny

• 09 September 2015 - 23:32

Moniek:

Schijnheilig hoor!

• 11 September 2015 - 00:55

John MacLeod:

You have spent the night of September 10 in Portmahomack -- the centre of the universe, looking out at the sunset over the Dornoch Firth. It was good to meet you.

• 13 September 2015 - 18:37

Leo&Marijke:

hey Hetty en Henk, prachtig, jullie zijn weer onderweg. Een hele fijne reistijd gewenst. Geniet er maar van samen! Wij touren nu door Frankrijk. Hartelijke groet van ons