De stad uit - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu De stad uit - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

De stad uit

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

11 Mei 2013 | IJsland, Reykjavik

10 mei

Gisteravond kregen we van een IJslandse jonge dame het advies om toch zeker nog naar het Vikingmuseum te gaan. Deze dame ontmoetten we, samen met haar vriendin, in de Engelse pub.
Vandaag gaan we haar advies opvolgen, het regent dus dat is perfect weer voor een museum.

Daarna gaan we Reykjavik uit, Henk heeft een route uitgestippeld het binnenland in. Helaas ben ik vandaag minder goed in navigeren. Dat komt enerzijds door alle symbooltjes die op de kaart gedrukt staan op de plek waar Reykjavik ligt. Daardoor zie je de stad nauwelijks, maar ook de grote wegen die de stad uitlopen, worden bedekt met symbolen voor een golfbaan, tankstation, vliegveld, camping, museum, ik zie door de bomen het bos niet meer. Anderzijds zijn er geen grote plaatsen in de buurt, die ik in de Garmin kan intoetsen. Ach, Henk rijdt een beetje op zijn gevoel de stad uit en ik doe mijn best om toch enigszins de goede koers uit te zetten. We maken een lus, naar later blijkt, en rijden dus eerst van Reykjavik af om er later weer naar toe te rijden. Als we hier achter komen, besluiten we om eerst maar eens bivak te maken. We rijden een doodlopend weggetje in om te kijken of er een geschikt plekje is voor onze Bigfoot. Jawel, natuurlijk vinden we iets en Henk zet onze auto keurig waterpas op een grasveldje. Ik maak spinazie met gehakballetjes en puree (zo simpel, maar wel lekker) en dan ga ik eens kijken of we internet hebben. Je weet het maar nooit.
“Internet, dat kun je hier wel vergeten”, lacht Henk als hij ziet wat ik aan het doen ben. Hij legt de fotocamera’s bij mij neer, zodat ik de foto’s op de laptop kan zetten.
Ik zie tot mijn verbazing een onbeveiligd netwerk en klik het aan; ja hoor, internet!
“Geen nieuwe reacties op onze site, wel nieuwe kijkers”, deel ik hem mede.
Henk reageert niet zoals ik hoop.
“Schatje, INTERNET!”
“Ja, dat was zeker van vanmorgen, maar hier toch niet?”
“We hebben internet!”
Wat is de wereld toch wonderlijk! Zitten we hier zomaar ergens bijna in the middle of nowhere en we hebben contact met de hele wereld.
“Hoe zou het toch met Petra zijn?”, vraagt Henk op een gegeven moment. Petra is een vrouw die we in Mongolië hebben ontmoet en die alleen op wereldreis is. Hij herinnert zich dat ze een website bijhoudt en omdat hij de administratie altijd goed op orde heeft, tovert hij dat opeens te voorschijn: www.petraalbrecht.nl
Terwijl ik op de bank lig en een boek lees (Trees, die e-reader is écht geweldig!) leest Henk de site van Petra. Hij vertelt af en toe wat leuke dingen die ze meemaakt en leest af en toe wat voor. Wat een avontuur , wat een lef voor een vrouw alleen.
We kaarten nog wat en dan is het bedtijd. Morgen nog even de site bijwerken, we hebben alle tijd.

  • 11 Mei 2013 - 12:50

    Berthus:

    'k ben al 2 keer langs petra haar huis gereden, mooi rijden daar. en boris was er nog niet dus dan rij je gewoon door.
    maar was het echt een viking museum of noormannen? want vikingen komen uit zweden...en noormannen uit scandinavie.

  • 11 Mei 2013 - 13:44

    Erny:

    Ha!
    Vandaag hebben wij ook druilerig weer, jammer dat de vrije dagen die we hebben er zo somber van worden. Maar bij jullie is het ook niet veel beter. Alleen natuurlijk wel het verschil dat jullie een museum induiken en wij binnen blijven!
    Spinazie met gehaktballetjes, klinkt goed! En dat in IJsland! Ben benieuwd wat jullie verder weer tegen gaan komen. Veel plezier weer samen.
    Je merkt wel als ik jou zo hoor Hetty, dat men daar nog goed van vertrouwen is. Onbeveiligd internet!
    groetjes Erny

  • 14 Mei 2013 - 22:02

    Radboud:

    Hoi Hetty en Henk, mooi dat jullie al weer onderweg zijn.
    Ik ga jullie volgen en door de schrijfstijl van Hetty is het net of ik er bij ben.
    Mijn groep naar Ijsland in juli gaat helaas niet door. Te weinig auto's. Dan volgend jaar maar.
    Dan hebben jullie de mooie plekjes al vast uitgezocht. Verder heb ik hier genoeg te doen,
    er is vorig jaar door Mongolie veel onderhoud blijven liggen.
    Jos en Maria zijn nu naar Canada voor een half jaar, ook mooi. www.zuidkaper.nl
    Heel veel plezier en hoe was het viking-museum of komt dat in het volgende verslag?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 791
Totaal aantal bezoekers 473277

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: