Weer naar school - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Weer naar school - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Weer naar school

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

11 April 2011 | Marokko, Erfoud

10 april 2011

Naar school?

Ik waag me toch maar weer op een terras in het volgende pauzeplaatsje Immouzer Marmoucha. De verse muntthee lokt en het is leuk om de sfeer te proeven. We zitten momenteel midden in het Atlasgebergte, wat aan de route goed te merken is. We rijden over smalle bergpaadjes die ons tot grote hoogten en diepe dalen laten gaan. Ik ben blij dat ik zo goed kan vertrouwen op de stuurmanskunsten van Henk, anders zou ik er niet zo rustig naast kunnen zitten. Ik maak veel foto’s onderweg. Vanuit de auto fotograferen is moeilijk, maar het voordeel van digitaal is dat je maar raak kunt schieten en dat doe ik dus ook.
We hebben tot nu toe ongeveer 3700 km gereden. We komen langzamerhand op grote hoogte en op een gegeven moment ligt er sneeuw langs de weg. Ja, echt! Ik kan het bijna niet geloven, vraag Henk om te stoppen omdat ik het wil voelen. Ja hoor, het is waar! Dit is toch wel een route van uitersten. De temperatuur hier buiten is zo ongeveer 17 graden, niet echt koud.
Maar goed, nu zijn we dus in Immouzer Marmoucha op een terras. We raken weer eens aan de praat met een man (dat gaat hier zo gemakkelijk) en deze man begint bij het zien van ons reisdoel ijverig uit te leggen hoe we moeten rijden. Hij roept er nog een kennis bij die komt meedenken en al snel zijn deze twee mannen samen over onze kaart gebogen. Het is een grappig gezicht. Als ik daarna vraag of ze weten of hier ergens internet is, zegt de een: “Natuurlijk, ik ben directeur van een school en daar is internet. Als jullie willen kunnen we er wel heen gaan?” En dat willen we wel. Tot onze verbazing heeft deze man een woning op het terrein van de school en worden we voorgesteld aan vrouw en kinderen. Ook de conciërge, die een woning heeft naast de directeur, is aanwezig met zijn gezin. Bijna iedereen dromt om me heen als ik in het kantoor van de school mijn reisverslag van de afgelopen dagen op internet plaats. De gastheer nodigt ons vervolgens uit voor de lunch en om een lang verhaal kort te maken: we zijn er de gehele dag te gast en blijven er ook nog voor het avondeten. We genieten van de originele Marokkaanse keuken en zien hoe de oudste dochter brood bakt. Mijn handen worden traditioneel beschilderd met henna en ook Henk wordt niet overgeslagen: hij krijgt een ‘tattoo’ op zijn bovenarm. We krijgen een prachtig sierkussen cadeau dat de vrouw des huizes zelf heeft gemaakt en de kinderen maken tekeningen voor ons. Ik voel me enorm op mijn gemak. Wat een enorme gastvrijheid; ik ben er een beetje beduusd van. Wat een geluk dat ik redelijk Frans spreek. Ik vertaal regelmatig het een en ander voor Henk, die anders niets meekrijgt van hetgeen er gezegd wordt. Ik krijg het zelfs voor elkaar om de kinderen en hun vader te leren hoe je Triominos speelt en om iets terug te doen, geef ik het spel na afloop cadeau aan de kinderen.
We worden ook uitgenodigd om te blijven slapen. Die uitnodiging nemen we wel aan, maar we slapen gewoon lekker in ons eigen bed in de Bigfoot; die staat net buiten de muur van het schoolterrein geparkeerd onder de bomen, een prima plek voor de nacht. De waakhond, die we die avond erg veel horen blaffen, slaapt ’s nachts gelukkig ook…

11 april 2011

Zand

Na al dit gezellige oponthoud besluiten we vandaag om toch maar even wat kilometers te maken. Henk wil immers richting woestijn. Gelukkig komen we nu vrij snel op een wat grotere weg. De kleine slingerende paden door de bergen zijn prachtig maar je rijdt daar toch niet sneller dan 30 tot 40 km per uur. Hier op de grote weg kunnen we weer met gemak 90 rijden, en dat schiet dan al snel lekker op! Aan het eind van de dag staan we aan de poort van de woestijn, nog een kleine 30 kilometer en dan begint het echte werk, daar is ‘het zand’, zoals de liefhebbers zeggen. Eerst maar eens kamp maken. De avond valt, er staat een stevige wind / storm en het koelt buiten af tot rond de 22 graden. Dat is beter dan de 37 die het eerder was.


  • 12 April 2011 - 16:27

    Erny:

    Ha Fooks,
    Hetty je moet een boek van gaan maken van je reisverslag, het wordt steedds leuker! Wat een gastvrije mensen, dat tref je hier toch niet meer zo aan. Wel geweldig dat je Frans van goede kwaliteit is, dat maakt het bereik natuurlijk wel groter. Je leert zo ook wat meer van wat er zoal gebeurt in zo´n gemeenschap. Wat kunstig die schilderingen op je hand en de arm van Henk. En wat een schatje dat kleintje. Jullie zien er inderdaad heel ontspannen uit. Heb je wel nodig als je langs die smalle bergwegjes rijdt. Nu de zandbak in, ik wens jullie veel plezier en hoop dat het je ook goed bevalt. Zie met plezier uit naar het vervolg!
    liefs Erny

  • 12 April 2011 - 16:47

    Berry En Corw:

    Hoi Hetty en Henk wat een mooi verhaal en wat een mooie foto's. Leuk zo bij een gezin. Een aantal foto's kwamen ons bekend voor. Volgenswmij zijn wij daar ook langs gekomen op weg naar Gambia
    Leuk om te zien. Ben benieuwd hoe de Bigfoot zich in de zandduinen weet te verplaatsen.

    Groetjes Berry en Cora

  • 14 April 2011 - 08:54

    Ingrid En Martin:

    Geweldig joh, die leuke contacten met de "locals". Dat is toch een van de meest leuke dingen van zo'n reis vind ik. Trouwens kennen we elkaar zo lang , dat jij frans spreekt, "et je ne sais pas"...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Erfoud

2011 Marokko

Recente Reisverslagen:

29 April 2011

En dan weer terug...

24 April 2011

Rijden door de regen

22 April 2011

De laatste dagen in Marokko

19 April 2011

Op de camping

16 April 2011

Markt
Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 739
Totaal aantal bezoekers 473394

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: