Panne(n) - Reisverslag uit Rybnik, Polen van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Panne(n) - Reisverslag uit Rybnik, Polen van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Panne(n)

Blijf op de hoogte en volg Hetty

25 Juli 2012 | Polen, Rybnik

We zijn nog maar nauwelijks een dag onderweg of Henk hoort een vreemd geluid aan de auto. Ik hoor het ook, dat is geen goed teken. Ik ben een leek wat autotechniek betreft, dus als ik óók denk dat er iets aan de hand is, dan is er zeker iets loos. Gelukkig heeft MAN een erg goede pechservice en na een telefoontje naar het steunpunt krijgen we het adres van een garage in de buurt. We zijn in Polen, het is half 6.

De mensen van de garage zijn erg behulpzaam en vriendelijk. Ik heb Kaj en Sabine geïnformeerd over onze situatie (we rijden allemaal op eigen gelegenheid naar een verzamelpunt net over de grens in de Oekraine) en Kaj besluit om naar ons toe te komen. Wat fijn is dat. Gewoon even samen Nederlands kunnen praten en stoom afblazen. Dat laatste heeft Henk nodig, want inmiddels blijkt dat het differentieel waarschijnlijk kapot is en dat is een forse reparatie. Hoe die stuk kan gaan, is een raadsel. We hebben de auto nog helemaal na laten kijken voor vertrek. Maar goed, we zitten er nu mee en morgen gaan ze e.e.a. demonteren. Dan zal blijken wat er aan de hand is en kunnen er onderdelen worden besteld. Henk denkt dat het avontuur hier afgelopen is. Ik kook Hollandse bloemkool met een sausje en maak aardappelpuree voor 4 personen. Gelukkig heb ik naast de kleine pannetjes ook nog wat grotere meegenomen, voor eventuele mee-eters. Kaj en Sabine slaan de tent op, gewoon hier op het terrein van de garage. We doen ons best om het gezellig te houden.

De volgende morgen blijkt al snel dat de naafreductie stuk is. Alle tanden van het tandwiel zijn afgebroken. Dat lijkt dan weer mee te vallen, de onderdelen zijn in de buurt te krijgen en met een dag kan alles hier zijn. Met het differentieel is waarschijnlijk weinig of niets mis. Al met al een dag of twee vertraging, maar dat kunnen we beter hier hebben dan op de verlaten steppen van Mongolië, denk ik dan maar. Kaj blijft hier bij ons, tot hij zeker weet dat we na reparatie verder kunnen.

Ik zit met Sabine in het kantoortje van de garage. We typen onze verslagen en gaan de websites bijwerken. Dan hoor ik van Henk dat Roy ook deze kant op komt. Hij heeft olielekkage. Ach, hij kan mee-eten vanavond. De panne(n) is en zijn groot genoeg.

• 25 Juli 2012 - 10:23

Benne:

Wat een toestand.Waardering voor je relativeringsvermogen en rustgevende neutrale teksten,hoewel ik mij kan bedenken,dat de stoom uit je oren komt bij zoiets.

Hoop dat alles vandaag weer gemaakt kan worden.Leuk dat Kaj en Sabine en Roy het groepsgevoel komen versterken.

Groet aan iedereen,Benne en Marianne

• 25 Juli 2012 - 10:51

Wilfried & Rendy:

Sterkte met de auto perikelen.

We gaan jullie reis volgen, erg leuk.

Groetjes aan Henk.

rendy

• 25 Juli 2012 - 11:18

Berry:

Toch fijn hè, Kaj in de buurt. Is altijd geruststellend. Succes met de reparatie.

• 25 Juli 2012 - 11:21

Ha Die Doorzetters!:

Nou het begin van de reis had ik me wel anders voorgesteld, dat is een tegenvaller! Wat fijn dat er toch hulp komt en jullie niet alleen daar moeten wachten. Zo krijg je met die bijgewerkte verslagen een volledig beeld van wat er gebeurt. Is de omgeving ook zo triest als de foto's van de stukken? Hou je taai en het komt vast goed. Let wel, ik wil natuurlijk nog wel meer horen en zien hoor!

groetjes Erny

• 25 Juli 2012 - 11:59

Romana & Peter:

Hallo samen...dat is zeker BALEN. Maar wel fijn dat het nog wel meevalt en de reparatie snel uitgevoerd kan worden. Heel veel succes....en Henk...komt allemaal goed met Hetty aan je zijde. Maar ik begrijp dat het vervelend is en niet zo'n leuk begin van jullie reis, wel weer avontuurlijk en dat hoort bij jullie. Mooi dat jullie steun krijgen van Kaj en Sabine.
    Ach...en een keer camperen bij een garage van MAN heeft toch ook wel iets (zeker met een lekker hapje erbij) :):).
    Succes met het vervolg van jullie reis! Tot gauw!
    Groetjes Romana

• 25 Juli 2012 - 13:12

Thea En Hans:

Dag Lieverds,
    overal zijn goede garages je staat er versteld van
    Nu kun je dit beter hier hebben als in Mongolië hoewel in Ulam Bator is ook een goede garage hoor, het is alleen een eindje als je in de middle of noware zit.
    Creatief zijn en je rust bewaren de stoom afblazen door een eindje verder op te schreeuwen of een zegen rondje rond de auto te lopen, goed voor de energie.
    Wat lief dat Kaj en Sabine jullie steunen, zo is het maar net de pannen zijn groot genoeg.
    Hans riep spontaan dan kom in wel even met de jimny, als het moet zie ik hem dit doen ook.
    Er zal nog meer op je pad komen ws met crea bea ben je zo weer op de rit,
    Geniet van elkaar,
    Thea

• 25 Juli 2012 - 16:21

Bob En Karin:

Hallo Henk en Hetty,
    Sodemieter,die is kapot...,was het commentaar van Bob toen hij de foto van dat tandwiel zag.
    Gelukkig zijn de onderdelen te vervangen en ook te leveren.De garage ziet er trouwens super
    de luxe uit.
    Fijn dat Kay,Sabine en Roy naar jullie toe zijn gekomen,om jullie te helpen en gezelschap te houden.
    Succes met de reparatie en met de rest van jullie avontuurlijke reis. Groeten aan iedereen.
    Bob en Karin.

• 25 Juli 2012 - 22:16

Radboud:

lees net jullie verhaal. zwaar kl.... Veel sterkte en heel gauw tot ziens,
    Ik zit 20 km voor grens Oekraine,
    Ga morgenvroeg over de grens en wacht op de afgesproken plaats.
    Zeer hartelijke groeten, Radboud

• 26 Juli 2012 - 09:34

Hallo Hetty En Henk:

Dat is schrikken!
    Maar wat jullie ook al zeer terecht opmerkten...´beter in Polen bij een garage dan op de verlaten steppen van Mongolieën´....Maar heel vervelend blijft het.
    Gelukkig is het te verhelpen en zijn jullie met elkaar!
    Ik heb gisteren avond Arend en Fons op de hoogte gebracht.
    Zei waren op dat moment 100 km van de grens.
    Ook namens hun heel veel sterkte gewenst!
    Heel veel succes!
    En een goed vervolg van jullie prachtige reis!
    Rianne

• 27 Juli 2012 - 09:04

Amber Dekkers:

Blèh en dan meteen zo'n pech! Maar inderdaad... beter nu als op een kale vlakte ver ver van onze beschaving ;-) Succes, blijf positief en rustig (maar jullie hebben Kaj aan boord) en we volgen jullie (ook).

Groetjes Amber, Sander en kids
    (zus van Sabine)

• 28 Juli 2012 - 11:22

Joost En Marian:

We leven met jullie mee en ... we rijden heeeeeeel rustig, en wachten vóór de Russische grens op jullie.
    Lieve groet,
    Marian en Joost.