Politie - Reisverslag uit Klin, Rusland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Politie - Reisverslag uit Klin, Rusland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Politie

Blijf op de hoogte en volg Hetty

30 September 2012 | Rusland, Klin

We eten gezellig in een restaurantje in een plaatsje op de route. Als we daarna een plek willen zoeken om te overnachten, is het al donker. Het is inmiddels gaan regenen, stortregenen zelfs. Hier op de parkeerplaats midden in het drukke centrum is geen optie. Het verkeer raast langs ons heen en de natte straten versterken het geluid. We gaan rijden. De regen maakt het zoeken niet makkelijk, het zicht is beperkt door de regen en de lichten van de tegenliggers. Ik zit met de GPS in mijn hand en houd de route aan naar de volgende plaats op onze weg. Ondertussen roep ik naar Henk of hij links- of rechtsaf moet, zodat hij zijn ogen op de weg kan houden.
“Over 500 meter een afslag naar rechts, waarschijnlijk een dorpje,” geef ik hem door.
Henk neemt de genoemde afslag en we turen beiden door de voorruit naar de donkere natte weg om te kijken of hier een gelegenheid is om de nacht door te brengen. De eerste afslag leidt naar een soort bedrijf, er brandt nog licht en er zijn mensen. Geen optie dus. We stoppen en rijden voorzichtig achteruit. Iets verder is weer een afslag en als we die inrijden komen we uit op een parkeerplaats. Geweldig, het is achter een gebouw en we staan niemand in de weg. We staan direct waterpas en ik doe onze rolgordijntjes dicht en het licht aan.

We staan ongeveer een kwartiertje op deze plek, als er op de deur wordt geklopt. Henk opent de deur en we worden toegesproken door de nachtwaker. Soms is het handig om je van de domme te houden, terwijl je goed begrijpt wat iemand bedoelt. De nachtwaker maakt Henk duidelijk dat dit een privé terrein is en dat we hier niet mogen staan. Henk doet wat onnozel, roept ‘toerist’ en vraagt of de man Engels spreekt. Ik besluit om mijn hoofd ook even te laten zien. Een ouder echtpaar roept minder argwaan op dan een man alleen. Ik zeg keurig ‘Hello’ tegen de nachtwaker, die nogmaals zijn verhaal doet.
“Do you speak English?” vraag ik hem.
De man zucht, kijkt ietwat wanhopig en roept weer wat woorden in het Russisch.
“Joetro” (=morgen), zeg ik hem en maak een gebaar van: dan rijden we verder.
Nou, vooruit dan maar, gebaart hij. Wel om vijf uur weg zijn, laat hij ons met vijf vingers weten. Vijf uur weg? Tjee, dan moeten we er wel heel vroeg uit.
“Ben je gek,” zegt Henk tegen mij, “zeven uur is vroeg zat.”
We zijn in diepe slaap als er weer op de deur wordt geklopt. Henk is direct wakker en gaat polshoogte nemen. Ik hoor meerdere stemmen en begrijp uit de toon dat we nu toch echt niet langer worden getolereerd hier. Ik kijk op mijn horloge, half twaalf. Dat wordt rijden, concludeer ik. Ik stap uit bed maar laat me niet bij de deur zien, in mijn nachthemd. Ik begin alvast de slotjes van de kasten en laatjes in te drukken om alles rijklaar te maken.

“Dat was de politie”, zegt Henk als hij terug komt om zich aan te kleden.
Zo kan het lopen : het ene moment zitten we rustig in een restaurant in leren fauteuils een maaltijd te nuttigen, onderwijl gebruik makend van Wifi, drie uur later worden we van ons bed gelicht door de Russische politie. Je maakt wat mee, af en toe. Henk vindt gelukkig al snel weer een rustige plek, ergens op een doodlopend paadje, waar we niet meer gestoord worden. Ik zet het alarm van mijn telefoon weer af.
“Gelukkig,” zeg ik, “kunnen we morgen lekker uitslapen.”



  • 30 September 2012 - 18:39

    Erny:

    Ha Reizigers,
    Heb afgelopen week jullie niet kunnen volgen, bijna dag en nacht op het werk en afgelopen weekend onze tuin weer up to date gemaakt, vandaar weinig PC werk.
    Jullie maken wat mee zeg, maar goed dat je alles opgeschreven hebt Hetty. In je hoofd heb je vast nog alles, maar zo gedetailleerd zoals je alles naar ons toestuurt is geweldig om als jullie thuis zijn weer terug te zien en lezen.
    Ga nu met de meiden en Bert genieten van het avondeten en zal jullie avonturen weer overbrengen.
    Heel veel plezier weer en tot het volgende verslag.
    liefs Erny

  • 30 September 2012 - 20:06

    Heleen Smit:

    Hallo Hetty en Henk,
    Prachtige foto's van Kazan. Ja de pracht en praal en armoede liggen in Rusland vlak bij elkaar.
    Het verhaal van de politie is weer schitterend. Jullie lijken wel boeven die van je bed gelicht worden.
    Jullie kunnen niet bepaald zeggen dat jullie een "rustige" vakantie gehad hebben. maar och de leuke dingen blijven altijd je beste herinneringen.
    Verder goede reis en geniet ervan.
    Groet van Heleen.

  • 30 September 2012 - 22:03

    Rianne Hazelaar:

    Hallo Hetty en Henk,

    Sinds vrijdag is Arend weer heerlijk thuis!
    Maar nog elke dag kijk ik gewoonte getrouwd naar mijn mail of er een verhaal van jullie opstaat.
    Ik blijf lezen en meeleven,en wens jullie nog een fijne tijd!

    Met vriendelijke groet,
    Arend en Rianne

  • 19 Oktober 2012 - 22:12

    Marja Koese:

    Hallo hetty, ik weet niet of jullie dit bericht al eerder hebben gelezen, maar een poos geleden heeft ene Ron Reijnders op jullie reisverslag gereageerd. Ik ben op zoek naar een Ron Reijnders waar ik in de jaren 80 intensief contact heb gehad en zou graag weer in contact met hem komen. Als je iets over hem weet, zou je mij dat dan kunnen melden of mijn emailadres aan hem kunnen geven?

    Met vriendelijke groet,


    Marja Koese
    marjakoese@gmail.com

  • 12 Juli 2014 - 20:52

    Надежда:

    Здравствуйте, Хетти и Хэнк! В каких же местах вы побывали! В самой глубинке. :) Я планирую путешествие в Нидерланды. Влюблена в Вашу страну, столько о ней читала и смотрела, не могу дождаться отпуска! :)

  • 12 Juli 2014 - 20:56

    Nadezhda:

    Hallo, Hetty en Henk! In welke plaatsen die u bezocht! In het achterland. :) Ik ben van plan om naar Nederland te reizen. In liefde met Uw land, zo veel van hem gelezen en bekeken, kan niet wachten tot de vakantie! :)

    P.S.: Dit is de Google vertaler, ik verontschuldig me voor mijn nederlands.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Klin

Rusland en Mongolie

We zijn op reis

Recente Reisverslagen:

03 Oktober 2012

Heerlijk weer naar huis

30 September 2012

Politie

26 September 2012

Kazan

25 September 2012

Warm welkom!

20 September 2012

Wonder!
Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 1054
Totaal aantal bezoekers 473295

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: