Kippenpootjes - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Kippenpootjes - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Kippenpootjes

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

20 Juli 2014 | Verenigde Staten, Anchorage

17 juli garage Fairbanks

De hele ochtend wordt er hard aan de Bigfoot gewerkt. Henk zit overal met zijn neus bovenop om te kijken wat de monteur doet en om mee te helpen, daar waar hij kan. Henk heeft inmiddels zo veel onderdelen en montagehandleidingen van deze auto gezien, dat hij bijna een volleerd monteur is geworden. Henk en de monteur doen samen een belangrijke ontdekking. Het lijkt er op dat de oliekeerringen in de lekkende as er verkeerd in hebben gezeten, waar door de beschadiging is ontstaan die tot lekkage leidde. Bij de eerste reparatie hebben ze de ringen er op dezelfde manier weer ingezet (weer verkeerd dus) omdat ze er van uit gingen dat het zo hoorde. Nu echter stelde Henk voor om een ander wiel ook maar eens uit elkaar te halen, om te kijken hoe het daar zat, en toen deden ze deze belangrijke ontdekking. Zou het probleem nu opgelost zijn? De werkzaamheden gaan in ieder geval veel sneller, omdat het stuk gereedschap dat vorige week is gemaakt, er nu is. Bovendien weten Henk en de monteur nu precies hoe het wiel in elkaar zit, ze hoeven het wiel dus niet opnieuw uit te vinden! Wat nog het mooiste van dit hele verhaal is, is dat de garage heel toevallig passende vulringen op voorraad had.
We nemen weer afscheid van de mensen van Gabe’s truck en auto repair en zeggen vrolijk dat we echt niet van plan zijn terug te komen. Maar mocht je in de buurt van Fairbanks een goede garage nodig hebben? Ik kan het je aanbevelen.
We rijden later die middag een stuk richting Denali National Park and Preserve. Onderweg stoppen we in Nenana, een kleurrijk dorpje met veel oorspronkelijke bewoners. Er is een gezellig kroegje met een breed lachende Eskimose bardame die gewillig poseert voor de foto. Ze vertelt spontaan dat haar grootmoeder met de hand de meest prachtige anoraks maakte voor de hele familie, ze won iedere Anorak-wedstrijd. Ze illustreert haar verhaal met foto’s van haar mobieltje.

We willen hier in Nenana wel overnachten, maar de vele muggen jagen ons weg. Toch nog maar een stukje verder, denkt Henk, en we rijden tot het volgende dorp. Dat is nog een heel eind, maar de zon schijnt en het regent; het landschap is fris en laat een prachtige regenboog zien en lange schaduwen van de Bigfoot op de weg. Om half 12 maken we bivak in Healy.

18 juli Denali National Park en Preserve

Het regent als we Denali Park inrijden. We stoppen bij het bezoekerscentrum om informatie te halen. De toegang is 10 dollar voor een hele week. Dat is voor niets. We mogen dan echter maar 15 mijl het park in, dat ongeveer net zo groot moet zijn als Nederland. Je kunt ook een kaartje kopen om met een bus een rondrit te maken van ongeveer 12 uur. De folders beloven veel wilde dieren, waaronder beren, elanden, vossen, bergschapen en veel vogels en klein wild. In 12 uur rijdt je ook rond Nederland, reken ik uit. Eerst maar eens kijken tot waar we mogen komen voor die 10 dollar, want om zo lang in een bus rondgereden te worden, daar hebben we nog niet direct zin in.
We brengen een halve dag door in het park en dan hebben we genoeg gezien, vinden we. We gaan verder, richting Anchorage. Om een uur of zes stoppen we bij een parkeerplaats met uitzicht op Mount Denali. Ongelooflijk dat we die berg nog steeds in het zicht hebben, alhoewel… een park zo groot als Nederland, met de hoogste berg van Amerika? Die houd je wel even in het zicht, natuurlijk.
We zitten aan een van de picknicktafels in het zonnetje en genieten van het uitzicht en een drankje.
“Mmm, ruik je dat?” vraag ik.
“Jazeker, lekker,” antwoordt Henk.
Er zijn mensen bij de tafel verderop aan het barbecueën en het water loopt me in de mond. Een man draait het vlees om, vrouw en kind zitten gezellig te wachten. Opeens heb ik geen zin meer in koken. Het is zo heerlijk in de zon, ik wil geen piepers schillen, ik wil nog even buiten genieten.
“Zal ik vragen of we mee mogen eten?”
“Je doet maar,” lacht Henk.
Verlangend kijk ik nogmaals opzij. Een grote barbecue vol kippenpootjes, dat is toch veel te veel voor die mensen, denk ik. Dan schuiven er opeens twee mensen aan.
“Ach, dat is nou jammer,” zeg ik tegen Henk. “Daar gaat ons eten….”
Ik stap toch maar de Bigfoot in en haal de aardappels uit hun mandje. Ik zet de pan op het aanrecht, pak het mes en een bijna volle afvalbak om de schillen bij in te doen. Opeens bedenk ik me dat het geen slecht idee zou zijn om eerst het afval maar eens weg te gooien. Ik haal de afvalzak uit de emmer en ga weer naar buiten. De weg naar de afvalcontainer is langs de barbecue….
Ik knik vriendelijk in het voorbijgaan, en men knikt vriendelijk terug. Ziet er goed uit, er staat zowaar ook een pan met groenten op tafel. Op de terugweg zeg ik vriendelijk: “Smells good…!”
“Wil je ook een pootje?” vraagt de man.
Ik doe nog wat aarzelend: “Tja, als het niet te veel gevraagd is…”
“Welnee, we hebben veel te veel, zonde om weg te gooien,” zegt de vrouw.
“Ik wilde net gaan koken voor mijn man en mij,” zeg ik. Ik hoop dat het niet te veel opvalt, al dat water in mijn mond.
“Hier, pak aan,” zegt de man, en ik krijg een kartonnen bordje met vier kippenpoten.
“Neem ook wat groenten,” zegt de vrouw en vult een ander kartonnen bordje.
“Nou, heel hartelijk dank!” zeg ik. “Kan ik jullie wat aanbieden? We hebben nog wel cola of bier?”
Maar dat hoeft helemaal niet, ze zijn blij dat ze geen eten weg hoeven te gooien. “Dan kom straks maar even kijken in onze auto,” biedt ik aan.
Triomfantelijk kom ik terug bij onze tafel, met twee volle borden. Henk is juist met een aantal mensen in gesprek over onze Bigfoot.
“Dinner is ready,” zeg ik, terwijl ik probeer niet al te veel te grijnzen.
Ik zie de ogen van Henk groot worden van verbazing. Snel haal ik bestek en dan genieten we van deze onverwachte traktatie. Ik heb nog een toetje in de koelkast, de maaltijd is compleet!

  • 20 Juli 2014 - 08:05

    Gerda:

    Als ik jullie verhaal elke keer weer lees zijn jullie zo ontspannen en volgens mij heeft Henk weinig stress bij een reparatie aan de Bigfoot. Klasse hoor!! We hebben de 4 daagse van Nijmegen weer gehaald, ik zowaar met 'n gebroken vinger.Ben de eerst dag gevallen.De intocht was sober ,er was geen muziek. Maar de mensen langs de weg probeerden toch de wandelaars een hart onder de riem te steken.
    Groetjes uit een (nu al) warm zeeland Gerda

  • 20 Juli 2014 - 09:14

    Gail Stadig:

    So glad you enjoyed the chicken and veggies! Enjoyed the tour of “Big Foot" and meeting you! Good luck on your journey........

  • 20 Juli 2014 - 09:55

    Frans:

    Henk, van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag, ook namens de familie! We kunnen helaas niet even langskomen, net iets te ver weg. Groeten , Frans en Caroline

  • 20 Juli 2014 - 10:11

    Hetty:

    Gelukkig dat Bigfoot nu weer in orde is, dan kun je weer kilometers gaan vreten.
    Je bent wel lekker sneaky hè Hetty, toevallig even afval weg gaan gooien en dan langs de BBQ lopen... niet geschoten is altijd mis. Heerlijk als je zelf niet hoeft te koken en zoveel lekkers aangeboden krijgt. Vriendelijk volk daar!!
    Hier is het tropisch, ik heb gisteren geen stap buiten gezet. Ik zou zomaar wegsmelten, dat zou toch zonde zijn?
    Goeie reis verder!!
    Hetty

  • 20 Juli 2014 - 10:30

    Piet En Marian:

    Ik las dat je jarig bent dus ook van ons van harte gefeliciteerd.

  • 20 Juli 2014 - 15:33

    Erny:

    Allereerst Henk proficiat met je verjaardag en...... Jullie beiden met jullie trouwdag!
    Weliswaar nog geen 40 jaar maar toch al aardig op weg.

    Ik mis de kippenpootjes op de foto! Ik wist niet dat je zo goed kon acteren Hetty!
    Hoop dat nu alles goed zit en er geen olie meer tevoorschijn komt. Veel plezier weer deze week en ik kijk weer uit naar jullie volgende avontuur.
    Liefs Erny

  • 20 Juli 2014 - 17:29

    Moniek:

    Ja, ogen die groot worden van verbazing,... dat is ook genieten !
    Hou die humor er maar in !
    En nog gefeliciteerd samen. En Henk een fijne verjaardag.
    Kusjes Moniek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Anchorage

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 473231

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: