Kapper - Reisverslag uit Carcross, Canada van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Kapper - Reisverslag uit Carcross, Canada van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Kapper

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

26 Juni 2014 | Canada, Carcross

23 juni

Beren en bizons, we zien er genoeg. Wonderlijk, alsof je door de Beekse Bergen rijdt. De beren zoeken bosaardbeitjes en kijken niet op of om als je stopt om ze te fotograferen. De bizons zijn indrukwekkend, wat een krachtpatsers zijn dat. Ze staan onverstoorbaar langs de kant van de weg te grazen. We stoppen diverse keren om foto’s te maken. Wat een mooie ervaring.

24 juni Watson Lake

Ik wil naar de kapper. Mijn haar begint me opeens te irriteren, ik voel het constant in mijn nek en het moet er af. Nu, vandaag. Het is ook al wel een week of 10 geleden dat ik geweest ben.

Henk wil graag een gordijn maken tussen de unit en de cabine, tegen de muggen. Normaal gesproken hebben we het luik tussen cabine en unit gewoon open en kan er tussen de kieren door frisse lucht naar binnen. Geen mug die zich daar laat zien. Maar Canadese muggen zijn slimmer of hebben een betere neus, want we worden helemaal gek van die krengen die toch hun weg naar binnen vinden. Aangezien Henk wel even bezig is met zijn gordijnconstructie besluit ik boodschappen te doen en tevens op zoek te gaan naar een kapper. De dorpjes zijn niet zo groot hier, het is allemaal heel overzichtelijk met een hoofdstraat en wat zijwegen, Dus dat lijkt me simpel. Maar helaas, geen kapper te zien. Ik ga eerst maar eens boodschappen doen en vraag daar de kassière waar ik moet wezen.
“Kapper? Nee, die hebben we niet”, zegt het meisje.
“Maar als je je haar wilt laten knippen, waar doe je dat dan?” vraag ik.
“Nou, gewoon, in Whitehorse”, zegt ze. Ik knik, roep dankjewel, en geloof er geen snars van. Volgens mij ziet ze mijn ongeloof, want ze voegt er aan toe: “Als we toch naar Whitehorse moeten, voor iets anders, dan ga we daar ook naar de kapper.”
Ik zeg nogmaals dankjewel en ga naar buiten. Ik spreek een vrouw aan en stel weer mijn vraag. Helaas is het antwoord hetzelfde als in de winkel: ik moet naar Whitehorse, de volgende plaats aan de Alaska Highway.
Het kan toch niet waar zijn? De dichtstbijzijnde kapper is 450 kilometer verderop?

Die avond, als Henk even een luchtje schept, pak ik de schaar en begin ik te knippen. Het moet er echt vandaag af! Eerst maar mijn oren weer vrijmaken… het is wel lastig om jezelf te knippen met een schaar in je handen terwijl je voor de spiegel staat. Het lijkt of mijn handen niet doen wat ik wil en of de schaar verkeerd staat. De ene kant lukt beter dan de andere. Dan achter… o jee, dat is helemaal moeilijk. Ik sluit mijn ogen en probeer op gevoel te knippen, want zodra ik in de spiegel kijk lijkt het helemaal onmogelijk. Aan de ene kant een stukje, voorzichtig aan de andere kant een stukje, het lijkt zowaar gelijk te zijn, als ik daarna weer in de spiegel kijk. Ik besluit voor de achterkant op Henk te wachten. Die mag het karweitje afmaken. Als hij terugkomt, duw ik hem direct de schaar in handen: “Henk, wil je me helpen?”
Henk slaagt met glans voor zijn test: ik ben tevreden met mijn nieuwe kapsel. Daar kan geen kapper in Whitehorse tegenop.

25 juni, Carcross

Het waait flink vandaag. Dat heeft een voordeel: dan zijn er geen muggen. Wat hebben we daar afgelopen nacht last van gehad… Henk heeft er eerst een stuk of 40 om zeep geholpen en toen hebben we toch maar het muskietennet boven het bed gehangen. Midden in de nacht werd ik wakker van een boze meppende man, die ontdekt had dat alle nog aanwezige muggen zich IN ons muskietennet hadden verzameld. Terwijl hij aan het meppen was, vochten deze beestjes terug en hebben hem een flink aantal keren in zijn benen gebeten. Gelukkig was daarna weer rustig zodat we verder konden slapen. Wat een nacht….

Ik wil mijn verzameling woestijnzand uitbreiden. Daarom rijden we vandaag naar Carcross. In dit plaatsje in Yukon bevindt zich de kleinste woestijn ter wereld. Mooi doel voor vandaag. De uitzichten onderweg zijn weer spectaculair, al regent het af en toe. Allemachtig, zulke bergen heb ik niet eerder gezien. We bezoeken onderweg nog een museum, altijd weer mooi om te zien hoe men hier de geschiedenis levend probeert te houden. De ondernemende blanken, de spirituele indianen, wat een cultuurverschillen.



  • 26 Juni 2014 - 08:56

    Hetty:

    Ik mis een close-up van je nieuwe kapsel!! :-)

  • 26 Juni 2014 - 10:51

    Moniek:

    Ha hetty,
    O,wat mooi daar.! Wat zullen jullie genieten van de natuur! behalve die muggen dan.Daar zou ik ook kriegel van worden. Maarja ,als je haar maar goed zit .
    Zonnige groeten Moniek.

  • 28 Juni 2014 - 14:17

    Cecile:

    GENIETEN! Het lijkt wel of je bijna naast die indrukwekkende bizon staat. Wat een prachtig verhaal weer, Hetty.
    Veel liefs van Cecile

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Carcross

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 473503

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: