Schietgebedje? - Reisverslag uit Coldfoot, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Schietgebedje? - Reisverslag uit Coldfoot, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Schietgebedje?

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

15 Juli 2014 | Verenigde Staten, Coldfoot

10 juli

Er lekt olie uit de achteras van de Bigfoot. Dat is niet fijn, alles moet machinaal in orde zijn, vinden we. Als we het ontdekken, staan we in Fairbanks, bij het ‘Musuem of the North’. Het zijn maar een paar spatten op het spatbord (daar is een spatbord waarschijnlijk voor) maar Henk wil nog naar het noorden van Alaska, naar Prudhoe Bay, en dat is weer zo’n beetje het eind van de wereld. Fairbanks is een grote stad, dus het is in ieder geval fijn dat we het hier ontdekken.
We hebben gelukkig weer een internetverbinding, dus ik mail naar de garage in Varsseveld om te vragen of ze ons een stappenplan kunnen mailen hoe de volgorde is om de as uit elkaar te halen.
We besluiten om hier op de parkeerplaats van het museum te overnachten. Er is geen bord met een kampeerverbod, het is rustig hier en we hebben internet, redenen genoeg om te blijven.
Als we om half 12 van onze tafel een bed willen maken, ziet Henk een politiewagen over het parkeerterrein rijden. Hij besluit om even buiten te kijken of we wellicht toch weg moeten, misschien hebben we iets over het hoofd gezien. De agent heeft echter belangstelling voor onze auto. Hij reageert enthousiast, vraagt van alles en uiteindelijk zitten we om half een ’s nachts gezellig met z’n drietjes in de Bigfoot. Hij geeft ons tips over van alles en nog wat, adviseert een garagebedrijf voor ons olieprobleem en vraagt of we hem willen bellen, als we toevallig op de terugweg van Prudhoe Bay weer via Fairbanks komen. Dan zijn we uitgenodigd bij hem thuis. Leuk, zo’n Amerikaanse wetsdienaar!

11 juli

De volgende morgen is er geen reactie van de MAN- dealer. We gaan dus op weg naar het adres dat we van de agent gekregen hebben. Daar sturen ze ons naar iemand anders, maar dan zijn we wel op een adres dat ons vandaag nog kan helpen. Fijn, want het is vrijdag.
Gelukkig heeft Henk reserve keerringen bij zich. Dat zoiets handig is, hebben we wel geleerd na onze problemen in Mongolië en Siberië. Daar heb ik heel wat MAN-garages gezien. Hier in Canada en de Verenigde Staten hebben ze geen MAN’s, maar keerringen vervangen kunnen ze wel, als er maar onderdelen zijn. En die zijn er. Het wiel gaat er af en er wordt gesleuteld en gekeken. Er is helaas nog meer aan de hand. Het blijkt dat de borgring voor de steek-as los zit en dat aan een kant de remschijf bijna versleten is. Dat verklaart het lampje op het dashbord van twee weken geleden! Wonderlijk, want remschijven slijten normaal gesproken aan beide zijden gelijk aan elkaar, maar bij ons is de andere remschijf nog goed. Mijn vooruitziende man heeft reserve remschijven bij zich dus die kunnen vervangen worden. Ik begeef me naar het kantoor van de garage en mag gebruik maken van een van hun computers. Er is bericht van MAN-Varsseveld en ik print de handleiding uit. Bart van MAN-Varsseveld heeft dat op vrijdagavond nog even voor ons geregeld. Fijn! Vanwege het tijdsverschil kunnen wij daarom vrijdagmiddag aan de slag.
Al werkende ontdekken de monteurs nog meer kleine dingetjes. Er is een ring beschadigd, er breekt een moer af, er zit iets anders vast, de remslijtage indicatiekabels zijn kapot…. Tot slot is er een stuk gereedschap nodig om een en ander los (en weer vast) te draaien en dat is er niet….Tenminste, niet standaard in deze garage. Er wordt wat rondgebeld en er gaat iemand op zoek…zonder resultaat.
Drie uur later staat er een mannetje te lassen om het stuk gereedschap dan maar zelf te maken. Als het er niet is, dan moet je creatief zijn. Het duurt toch al met al langer dan ik had gedacht. De middag vliegt om maar onze Bigfoot staat nog steeds zonder achterwielen in de garage. Ze stellen voor om de wielen er onder te monteren, ons naar buiten te rollen en dan kunnen ze morgen verder met de reparatie. Henk besluit om in een hotel te overnachten. Dan hoeven de wielen er niet onder, dat scheelt weer veel werk.

12 juli

De volgende morgen worden we door de monteur opgehaald bij het hotel en vertrekken we weer naar huis, naar de Bigfoot dus. Ik klim naar binnen. Ons vertrouwde plekje ruikt naar olie en uitlaatgassen. Het toilet moet eigenlijk geleegd worden, de vuilwatertank is vol dus niet te veel water meer gebruiken. Er laadt geen stroom bij via de zonnepanelen en de batterij is bijna leeg. Henk start de generator. Nog meer nare luchtjes, maar die neem ik op de koop toe. Dan houdt de generator er mee op. Henk kijkt zorgelijk. Ik vraag niets meer, ik wacht wel af en zet dan eerst maar eens koffie. Ondertussen wint Nederland van Brazilië en daarmee zijn we dus derde geworden. Een prachtige plek voor zo’n klein landje.
Tot mijn grote verrassing kunnen we om half drie zaterdagmiddag vertrekken. Alles is weer in orde en rijklaar. Opgelucht stap ik in, eindelijk weer een hemel boven ons. We gaan naar het noorden, via de Dalton Highway. Op naar het eind van de wereld.

12 juli 2014: Schietgebedje – Over een missionaris in Alaska

We stoppen uiteindelijk rond een uur of 9 ’s avonds bij de Yukon River, op de Dalton Highway. Het is genoeg voor vandaag. Er is hier een restaurantje, een parkeerplaats, meer dan we verwacht hadden op deze afgelegen plek. We gaan het restaurant binnen en kiezen een tafeltje. Er zitten vier mannen aan een tafeltje naast ons. De koffie is zelfbediening dus ik ga voor ons beiden halen en als ik terugkom zegt Henk: “Deze heren zijn missionarissen, compleet met een pistool voor beren.”
Ik denk dat hij een geintje maakt.
“Nee echt, kijk maar,” zegt Henk en hij wijst op de holster van een van de mannen waar inderdaad een pistool in zit.
“Linke jongens,” denk ik bij mezelf. Maar Henk maak geen grapje. Het zijn inderdaad missionarissen. Ik wist niet dat die nog bestonden.
“Echt?” vraag ik nog.
“Sure,” verzekeren ze me. Vol ongeloof kijk ik naar deze mannen, tot ze me met hun verhaal overtuigen. Ze bezoeken iedere maand twee kleine dorpjes. In het ene wonen vijf mensen, in het andere dertien. Deze gehuchten zijn alleen via de rivier bereikbaar. Daarom rijden ze naar hier, een tocht van tien uur, stappen in een boot en bezoeken iedere maand beide nederzettingen. Er wonen vooral Native People, de oorspronkelijke bewoners dus, en “Jezus is voor iedereen gestorven, dus ook voor deze mensen,” verklaart broeder John Pinnix. Ik ben onder de indruk.
We praten wat met de mannen en na verloop van tijd vraagt broeder John of we een klein tochtje op de rivier willen maken. Ze vertrekken vanavond nog naar een van de dorpen, maar hij is bereid ons een klein stukje rivier te laten zien. Nou, dat hoef je maar één keer te zeggen tegen twee avonturiers, dus even later zitten Henk en ik in een bootje op de Yukon. Het is inmiddels half 11 ‘s avonds, de zon schijnt nog heerlijk en we verbazen ons over wat ons toch allemaal overkomt.
Later zeg ik tegen Henk: “Ongelooflijk, een missionaris met een pistool.”
Waarop Henk zegt: “Geloof of ik schiet…”
Ik weet nu waar het woord ‘schietgebedje’ vandaan komt!

13 juli – Koude voeten

We rijden verder over de Dalton Highway. Het weer is minder mooi dan gisteren, er zit regen in de lucht. Als we in de middag in Coldfeet aankomen, voelen we de eerste druppels al vallen. Hier in Coldfeet zit ook weer een pleisterplaats. Het is een ruime houten blokhut waar ze maaltijden serveren, waar je terecht kunt voor koffie en waar een klein winkeltje is met kleding en souvenirs. Je kunt er ook een kamer huren, telefoneren, douchen, wat een reiziger maar nodig heeft. In de winter zijn dit soort plekken verlaten, waarschijnlijk. Er is hier ook een vliegveldje in de buurt, waar ze met van die kleine toestelletjes kunnen landen.
We raken aan de praat met twee jonge knullen die geïnteresseerd zijn in onze auto. We ontdekken dat het piloten zijn. Ze hebben straks een vlucht met toeristen en terwijl ze wachten op een maaltijd kletsen we over van alles en nog wat. Een van de jongens, Matt genaamd, woont in Fairbanks. Hij geeft me zijn mailadres en telefoonnummer en zegt: “Als jullie terugkomen van Prudhoe Bay, neem dan contact met me op. Dan zal ik eens kijken of ik een rondvlucht voor jullie kan organiseren, gratis. Er zijn altijd wel stoelen vrij…”
Ik blijf me verbazen over de dingen die ons overkomen. Waar hebben we al die vriendelijkheid toch steeds aan te danken? “We zijn beiden geïnteresseerd in reizen,” verklaart Matt desgevraagd. “Je moet me echt bellen, dat zou ik heel leuk vinden.”
Nou, wij vinden dat aanbod ook heel leuk, dus ik ga er graag gebruik van maken. Maar eerst moeten we nog naar het eind van de wereld, naar Prudhoe Bay, en aangezien het nog steeds regent blijven we hier maar even hangen.

  • 16 Juli 2014 - 07:50

    Hetty:

    Zo zeg, dat was even stressen met de Bigfoot!! Henk was zeer goed voorbereid met nieuwe remschijven! Fijn dat jullie zo goed geholpen zijn, dan kan je reis in ieder geval weer verder gaan.
    Met missionarissen mee in een bootje, in Fairbanks een rondvlucht maken... volgende vervoermiddel wordt een eland of zo??
    Groetjes
    Hetty

  • 16 Juli 2014 - 10:15

    Els Kors:

    Wat een prachtverhaal weer, we genieten mee met jullie reis. (Eerdel al van Mongolië en IJsland) We zeggen af en toe: "zullen wij ook eens?" Dus wie weet hoe inspirerend jullie verhalen zullen zijn. Goede trip verder!
    Groet Els

  • 16 Juli 2014 - 16:48

    Romana:

    Ach...ach...wat jullie toch weer allemaal meemaken. Ik verbaas me nergens meer over...maar het hoogtepunt van dit verslag is denk ik toch wel het verhaal van de missionarissen met een pistool.

    En dan nog een gratis rondvlucht boven Fairbanks tegoed...geweldig!! Gewoon fantastisch....
    jullie hebben dit echt verdient...dus dat maakt de vraag overbodig.

    Goede reis verder!

    Groetjes Romana



  • 16 Juli 2014 - 23:04

    Moniek:

    Ja, weer een mooi verhaal,en dat in drie dagen!
    Nou, op naar het einde van de wereld.
    Groetjes Moniek.

  • 17 Juli 2014 - 11:35

    Ingrid:

    Gave contacten doe je zo weer op. Het blijkt toch telkens weer dat er nog steeds gewoon vriendelijke mensen bestaan! Droom zacht.....

  • 18 Juli 2014 - 14:04

    Piet En Marian:

    Geweldig die verhalen wij genieten er telkens weer van .wat maken jullie veel mee.
    Groetjes piet en marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Coldfoot

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 473330

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: