Two bear or not two bear, that is the question - Reisverslag uit Hyder, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Two bear or not two bear, that is the question - Reisverslag uit Hyder, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Two bear or not two bear, that is the question

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

30 Juli 2014 | Verenigde Staten, Hyder


Nooit geweten dat Alaska bij de Verenigde Staten hoort en dat je door Canada moet om er te komen. Nooit geweten dat je dus terug Canada in moet, om weer naar de Verenigde Staten te gaan. Toch is zo’n reis wel leerzaam! Nooit geweten dat er zo veel permafrost is, hoe een gletsjer er uit ziet en dat alleen de vrouwtjesmuggen steken. Nooit geweten dat het hier zo schitterend mooi is en dat de bergen zo hoog kunnen zijn. Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat er dorpen op de kaart staan van 15 inwoners en 45 autowrakken. Zomers dan, in de winter zijn er nog minder mensen. En dat die dorpen gewoon een kilometer of honderd uit elkaar liggen, niet allemaal een winkel hebben en geen stromend water.

Nooit gedacht dat we zoveel belangstelling zouden hebben, nog meer dan de beren die hier in de rivier zalm komen vangen. Alhoewel, tot nu toe nog geen beer te zien bij de rivier. Het is een kwestie van wachten, heb ik me laten vertellen. Ooit komen ze. We zijn al een keer richting uitkijkpunt gelopen, waar we ons vergaapt hebben aan de enorme telelenzen op statief en de mensen die geduldig naar het water staren. Zalm genoeg te zien, daar ligt het niet aan en ze paaien dat het een lieve lust is. Wat dat betreft vind ik het de toegangsprijs al waard. Vijf dollar per persoon voor een schitterend schouwspel van enorme vissen die half boven water met bun buiken tegen elkaar proberen te schuren. Wat een kanjers, met hun rode streepjespak aan proberen ze zo veel mogelijk lichamelijk contact te krijgen. De omgeving is geweldig: we zitten midden in een regenwoud, met mos op de takken van de bomen. Ik ben nog nooit in een regenwoud geweest, bedenk ik me.

De beren laten zich niet zien aan de oever van de rivier, ze hebben waarschijnlijk geen honger. Wij wel. We lopen terug richting Bigfoot en ik twijfel even of ik hier wel mag koken. Want er zijn wel strenge voorschriften: geen voedsel mee uit de auto nemen, huisdieren in de auto laten en vooral niet koken op de parkeerplaats. Maar ik neem toch aan dat ze buiten bedoelen. Ik klim de Bigfoot in en ga worteltjes schrappen, terwijl Henk geduldig voor de zoveelste keer aan belangstellenden uitlegt dat we de auto via de boot hier hebben gekregen, dat we diesel als brandstof hebben en dat we helemaal geen grote auto hebben. Hij is gewoon hoog. Terwijl ik stiekem worst aan het braden ben (met de deur dicht) hoor ik hem Nederlands praten met een nieuwe lichting kijkers.

Ik sta nog maar net op de uitkijkbrug, zo rond half acht, of hij komt aanwandelen, een grote zwarte beer. Hij kijkt eens rond, gaat zitten en spitst zijn oren bij het horen van het gespartel van de zalmen. Ik heb mijn camera in de aanslag. Ik weet dat er ongeveer 50 mensen rond mij heen ook met een camera in de aanslag staan. Iedereen is muisstil. Als de beer verder loopt, loopt de massa bijna geruisloos mee over de houten vlonder, met de richting van de beer mee. Ik hoor gepiep van camera’s, het kabbelen van de beek en gefluister van mensen. Saamhorigheid. Papa Beer eet wat resten vis die op de oever liggen. Geen natte voetjes vandaag. Dan vertrekt hij, hij wipt behendig over de vangrail heen en verdwijnt in het regenwoud.
Het leven is bijzonder, hier op de grens van Canada en Alaska.

  • 31 Juli 2014 - 09:49

    Gonnie:

    Wat een geweldig verhaal! Genieten! Groetjes, Gonnie

  • 31 Juli 2014 - 10:07

    Rianne:

    Hallo Hetty en Henk,

    Wat is het daar prachtig!
    Indrukwekkend hoor!
    Mooie foto's!
    Jullie hebben weer heel veel moois gezien en beleefd!
    Ik heb jullie belevenissen met plezier gelezen!
    Geniet ervan!
    Groetjes,
    Rianne

  • 31 Juli 2014 - 10:37

    Moniek:

    Hallo Hetty en Henk,
    Fantastisch , om zo dicht bij een wilde beer te zien.! En mooi die saamhorigheid. Dit vergeet je nooit meer!
    ik zou geen eten durfen koken. Want het gaat erom ,dat ze iets ruiken, met hun beren neus. Maar als beer zou ik ook voor een lekker zalmpje kiezen.

    Groetjes Moniek.

  • 31 Juli 2014 - 21:15

    Hetty:

    Wow, prachtig zeg, die beer!! Dat staat voor eeuwig op je netvlies gegrift!! Als het ooit over beren gaat dan komt meteen dit beeld bij je tevoorschijn. Misschien ook wel als er beren op de weg worden bedoeld...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Hyder

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 473317

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: