Terug naar huis - Reisverslag uit Newark, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Terug naar huis - Reisverslag uit Newark, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Terug naar huis

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

27 Maart 2015 | Verenigde Staten, Newark

We arriveren op zondag bij Mary en haar man in Smyrna (we hebben Mary bij de Grand Canyon ontmoet) en worden allerhartelijkst ontvangen. We blijven daar tot dinsdag, dan gaan we op weg naar Baltimore, alwaar we Bigfoot zullen achterlaten in de haven. Dat verloopt allemaal naar wens, alle papieren zijn in orde en alles kan vlot afgehandeld worden. Eerder dan verwacht staan we bij het busstation van de Greyhound. We hebben kaartjes via internet besteld, waarop naast de datum ook de vertrektijd staat vermeld. Als ik vraag waar we straks moeten zijn, zegt de man die me helpt: “Je kunt waarschijnlijk wel een bus eerder nemen, ik geef je wel een seintje als daar nog plaatsen vrij zijn.”
Dat lukt, de bus naar Newark via New York zit niet vol en we kunnen een uur eerder vertrekken. Alles loopt op rolletjes.
Het hotel in Newark is prima en we beginnen aan onze laatste nacht in de VS.

De volgende dag gaan we met de gratis shuttlebus naar de luchthaven. Drie uur van te voren moet je aanwezig zijn, zegt men, dus dat doen we ook netjes. In de praktijk komt het er op neer dat we alles snel geregeld hebben omdat we geen bagage meenemen. Alleen handbagage, maar die hoeft niet ingecheckt te worden. We hebben dus tijd over. Dan maar ergens lekker zitten en wat drinken of zo. Dat is altijd een goed tijdverdrijf.
Ik wijs naar een soort van pub en zeg: “Daar, dat lijkt me wel gezellig.” We lopen naar binnen en ik zeg tegen de serveerster dat we iets komen drinken. Als je wilt eten kun je aan een tafeltje zitten, voor alleen drinken moet je meestal aan de bar plaats nemen.
“Vindt u het erg om aan een tafeltje te zitten? Aan de bar is helaas geen plaats.”
Nee, natuurlijk is dat niet erg, en we lopen mee naar achteren en krijgen een plaatsje aan het raam, waar we zo op de vliegtuigen kunnen kijken. Mooi uitzicht, hier komen we onze tijd wel door.
De serveerster drukt op de tablet die op tafel staat om voor ons de menukaart tevoorschijn te toveren. Dat is grappig, de menukaart is digitaal. Dat heb ik nog nooit gezien. We hebben beiden een tablet voor onze neus en gaan eens kijken wat er zoal te bestelen valt. Ik kies voor grapefruitsap en Henk wil appelsap.

De ober, die bij dit tafeltje hoort, komt eens kijken of we onze keus hebben gemaakt en zet meteen een mandje met brood en boter bij ons neer. Wouw, na al het zachte zoete sandwichbrood wat we normaal gesproken krijgen ziet dit er fantastisch uit. Vers gebakken stokbrood en twee royale sneden zuurdesembrood. Het water loopt al in mijn mond maar helaas, we komen alleen wat drinken dus daar attendeer ik de ober dan ook op.
De man, die zo te zien van Italiaanse komaf is, lacht zijn witte tanden bloot en grijnst: “Geen probleem, eet maar lekker.”
“Maar….”
“Geen probleem,” verzekert hij me nogmaals.
Hij legt uit dat we op de tablet onze keus kunnen aanvinken, en dat we daarna onze creditcard boven door dat gleufje moeten halen om de betaling te doen. Als we dat hebben gedaan, zal onze bestelling worden gebracht.
“Maar ik heb geen creditcard…” zeg ik.
De ober kijkt me aan.
“Nee echt niet, cash alstublieft,” zeg ik.
Dat ik geen creditcard heb, is niet gelogen. Dat Henk er wel een heeft, dat zeg ik niet. Ik wil gewoon cash betalen. De dollars moeten op.
De ober vertelt me dat we hier echt niet met contant geld kunnen betalen.
Ik houd voet bij stuk en laat mijn portemonnee zien. Er zit echt geen creditcard in, wel cash.
“Ik ga mijn baas vragen of ik met mijn creditcard kan betalen en dat jullie mij terugbetalen,” stelt onze ober voor.
Jeetje, dat noem ik nog eens service.

Als we onze drankjes bijna op hebben, komt de man informeren of we nog iets willen gebruiken.
“Kunnen we cash betalen?” vraag ik nogmaals omdat ik daar nog geen duidelijkheid over heb.
“Nee, helaas niet, maar maakt u zich maar niet druk, het is geen probleem.”
“No problem?” vraag ik. Ik begrijp het niet helemaal.
“Nee, echt, helemaal geen probleem,” verzekert hij ons.
Ik begrijp dat we niet hoeven te betalen. Daarom durf ik geen tweede glas vruchtensap te bestellen, dat zou toch wel heel brutaal zijn, vind ik.

Als we opstappen, wenk ik de ober en ik wil hem een flinke fooi geven.
Hij weigert in eerste instantie. Als ik aandring, pakt hij het geld uiteindelijk aan.
Hij buigt een keer met zijn hoofd als teken van dank en grijnst. Wij grijnzen terug en lopen richting gate.

Dit is een grappige afsluiting van een lange periode, denk ik. Wat hebben we veel gezien en meegemaakt. We zijn in totaal zeven maanden in Noord-Amerika geweest, met twee onderbrekingen. We hebben Canada verkend, we hebben de VS gezien. We zullen er wel nooit meer komen maar we kunnen terugkijken op een schitterende reis.
Het vliegtuig vertrekt keurig op tijd en 8 uur later staan we op Schiphol.

Hallo Nederland, we zijn er weer!






  • 06 April 2015 - 14:25

    Gerda Uit Zeeland.:

    Hallo Hetty en Henk, Wat heb ik weer genoten van de verhalen en foto's. Maak je van de reizen een fotoboek of zitten alle foto's in jullie brein?
    Welkom thuis weer in het ( oer) hollansde Nederland.
    Nu even uitrusten van alle belevenissen?
    Een lieve groet uit zeeland Gerda

  • 06 April 2015 - 15:58

    Benne:

    Welkom thuis.Wat een mooie reis en wat heb je leuke avonturen beleefd.We mochten alles meebeleven en Hetty,prachtig opgeschreven.Tot ziens en de groeten aan Henk,mvg Benne

  • 06 April 2015 - 23:20

    Rianne:

    Welkom thuis!

  • 06 April 2015 - 23:48

    Moniek,:

    Hee Hetty en Henk,
    Fijn dat jullie er weer in Nederland zijn ! Ik ben benieuwd naar je verhalen. Het was heerlijk om veel van jullie reis te mogen lezen.

  • 07 April 2015 - 21:07

    Heleen Smit:

    Hallo Hetty en Henk,
    Welkom thuis. Jullie hebben een fantastisch mooi reis gemaakt, waar jullie erg van genoten hebben.
    Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Dank jullie wel!
    Hebben jullie alweer nieuwe reisplannen?
    Ik kijk uit naar de volgende verhalen over een nieuwe reis.
    Een hartelijke groet van Heleen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 2076
Totaal aantal bezoekers 473318

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: