SOS kinderdorp - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu SOS kinderdorp - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

SOS kinderdorp

Blijf op de hoogte en volg Hetty

30 Augustus 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Al tijdens een van de voorbereidende bijeenkomsten heeft Sabine voorgesteld om langs SOS kinderdorpen te gaan. Het leek Sabine en Kaj een mooi idee om onze reis te combineren met een goed doel en Sabine steunt dit project financieel al enkele jaren. Dat spreekt blijkbaar meer mensen aan want ze hebben geld meegekregen van diverse relaties en ook Arend, een van de groepsleden, heeft via via een grote partij nieuwe kinderschoenen gekregen om naar het kinderdorp te brengen.
Het is een instelling die zorgt voor kinderen die het zwaar hebben. Het is geen weeshuis, maar er worden kinderen opgevangen waarvan de ouders niet of nauwelijks voor hen kunnen zorgen. Ook kindjes uit eenoudergezinnen kunnen hier opgevangen worden. De kinderen verblijven hier meestal enkele jaren, totdat ze weer thuis of bij familie kunnen wonen of totdat ze zelfstandig zijn. Ze wonen in woonhuizen met een ‘moeder’, die vijf tot acht kinderen onder haar hoede heeft. Deze ‘moeder’ werkt hier altijd, dus 24 uur per dag, 7 dagen per week. Als een echte moeder. Wat een bijzondere vrouwen zijn dit! Wat een zware baan.

Er is een SOS kinderdorp in Ulaan Batar, en nog wel op loopafstand van waar we verblijven. Vandaag gaan we er op bezoek, Sabine heeft contact met hen gehad en een afspraak gemaakt.
De ontvangst is allerhartelijkst en na de koffie en een inleiding gaan we eerst naar een kleine theaterzaal, waar een aantal kinderen voor ons een voorstelling heeft voorbereid. Ik moet bekennen: hier krijg je kippenvel van. Dit had niemand van ons verwacht. Wat geweldig dat deze kinderen dit speciaal voor ons doen. Er is een jonge dame die alles aankondigt, er wordt gezongen en gedanst door kleine kindjes en door wat grotere kinderen, alles in kleurige kledij en alles op z’n Mongools.
Na deze voorstelling mogen we op bezoek in een van de vele woonhuizen, 14 in totaal, waar we rond kunnen kijken en waar we ook weer toegezongen worden. Er is op het terrein voldoende gelegenheid om te spelen en te sporten, er is een bibliotheek en de kinderen worden steeds weer gestimuleerd hun talenten te ontwikkelen. Omdat sommige kindjes vrij getraumatiseerd binnen komen is er ook een kinderpsychiater werkzaam. Het ziet er fantastisch uit! De kinderen gaan naar een school in de buurt, en in de zomervakantie gaan ze in groepjes met een begeleider en een eigen ger naar een nomadenfamilie, zodat ze ook het leven leren kennen van hun nomaden-herkomst. Het mooiste is nog dat de familie van de kinderen ook onderricht krijgt. Ze leren hoe ze moeten tuinieren, hoe ze hun huizen kunnen repareren en nog een aantal andere zaken.

Het is veel informatie die we krijgen. Wij, bezoekers/reizigers, zijn onder de indruk. Ter plekke trekt dan ook iedereen zijn portemonnee om de enveloppe van Sabine verder te vullen. Er komen euro’s in, dollars en Mongoolse tugriks.

Mocht er onder jullie lezers nog iemand een goed doel zoeken: kijk maar eens op http://www.soschildrensvillages.org.uk/sponsor-a-child/asia/mongolia

Van harte aanbevolen!

• 30 Augustus 2012 - 09:39

Thea:

lieve mensen,
    wat leuk dat jullie bij oasis zijn aangekomen, lees net jullie berichtje, daar kun je wat eten en drinken en rust weer even bijtanken. Wist je dat s'avonds tot s'morgens een bepaalde tijd de lokale bevolking daar een douche kan nemen. dat wat tenminste vorig jaar zo en vonden wij een prachtig initiatief. UB is een stad met mogelijkheden ik kan niet zeggen een stad met schoonheden, als je UB uitrijd krijg je een weg met kuilen en gaten en ook met asfalt wat super rijd. doe wel voorzichtig, en als je halverwege links af gaat en dan na een bepaald aantal km weer rechts komt je op een gegeven moment bij een klooster zo mooi in het heuvelachtige gebergte, het is een van de weinige kloosters die bewaart is gebleven onder het Russische regiem.. Het was voor ons de eerste kennismaking met de geschiedenis van Mongolië en een prachtige ervaring.
    Er zit een camping bij van de monniken die daar weer het klooster mee onderhouden en vernieuwen, echt een aanrader. wij deden er een dag over va de Russische grens, met overgang, een halve dag rijden vanaf UB. Staat ook in de lp naam ben ik kwijt.
    De garage bedrijven zijn in UB ook niet voor voor de poes en kunnen heel veel.
    Voor ons zijn jullie verslagen nog steeds een feest van herkenning, kan mij voorstellen dat je moe bent van alle tegenslagen maar laat het je niet weerhouden van verdere ondernemingen, wat vernieuwt is is klaar en je bent nu daar!!!
    Hier is het ook af en toe geen feest, daar hoor je later wel weer over, het gebied waar je inzit is echt uniek, zag ook dat je een paar prachtige foto's van Mongoolse kinderen had gemaakt.
    Alles goed met de kleine vollenbroek?

groetjes van Thea en Hans. en doe de groetjes aan de mensen van Oases, zij zullen ons ws niet meer weten maar in combinatie met de Canadezen waar wij samen mee verder trokken misschien weer wel.

• 30 Augustus 2012 - 11:54

Heleen Smit:

Fantastisch wat een goed idee van Sabine. Een prachtig en ontroerend verhaal het je geschreven. Ik kan me er wel iets bij voorstellen want in Indonesië heb ik ook zoiets meegemaakt.
    Komen jullie een beetje tot rust en zijn alle mankementen inmiddels verholpen? Geniet er maar van. Je hebt prachtige foto's. Ik geniet mee.
    Groeten van Heleen.

• 30 Augustus 2012 - 13:59

Lucia En Guus:

Wat fijn dat jullie in Ulaanbatar zijn en wat een mooie kleurrijke foto's
    Sabine heeft bij ons meerdere keren over sos kinderdorpen gesproken, helaas is het wel jammer dat we er niet aan gedacht hebben om deze kinderen die in sls kinderdorpen wonen te steunen maar ik heb de link overgenomen.

Groetjes Lucia en Guus
    Arnhem

• 31 Augustus 2012 - 20:15

Erny:

Dat ziet er goed uit. Ik krijg gelukkig bij het zien van de foto's niet het gevoel dat het de kindjes aan liefde en aandacht ontbreekt. Mooi dat dit bereikt wordt door dit soort donaties.
    Inderdaad een zware baan voor de 'moeder'. Nooit vrij altijd de zorg terwijl het toch niet jouw kinderen zijn.
    Fijn om dit bericht te lezen het dringt de ellende die jullie meegemaakt hebben wat naar de achtergrond.
    Hoop dat jullie er ook met volle teugen van genieten.
    Liefs Erny

• 10 Maart 2015 - 14:38