Bijna Kerstmis - Reisverslag uit Naples, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Bijna Kerstmis - Reisverslag uit Naples, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Bijna Kerstmis

Door: Hetty en Henk

Blijf op de hoogte en volg Hetty

23 December 2014 | Verenigde Staten, Naples

18 december
We lopen het strand op. Het is nog rustig. Alleen de lifeguard is al wel aanwezig; een gespierde en gebruinde jongeman die wat verveeld met zijn telefoon bezig is. Als Henk het matje neerlegt, zodat we niet in het zand hoeven te zitten, stelt hij voor om ook maar de stoelen te halen.
“Doe maar,” antwoord ik. Het is heerlijk weer en ik heb wel zin om hier even te blijven.
Henk is al weer snel terug, de Bigfoot staat aan de andere kant van het duin en dat is vlak bij. We settelen ons, compleet met parasol. Ik wil het water voelen en loop richting de golven. Henk is wat enthousiaster, die rent met zwembroek aan de zee in en laat zich vervolgens vallen.
Het is heerlijk hier. Als we ons op laten drogen in de warme zon, komen een aantal meeuwen nieuwsgierig kijken. Dat trekt weer andere meeuwen en al snel hebben we er een groot aantal om ons heen verzameld. Ze wachten duidelijk op iets eetbaars. Henk is zo gul om wat brood te strooien en dat veroorzaakt een hoop lawaai. De meeuwen vechten om het brood en laten met schelle kreten weten dat ze het er niet mee eens zijn dat een ander sneller is. Het lawaai trekt wat wadlopertjes aan. De kleine vogeltjes trippen met hun razendsnelle iele pootjes weg als de meeuwen ze trachten te verjagen. Hun kleine kopjes bewegen mee, het is een grappig gezicht.
Henk gooit wat brood omhoog, en nadat hij dat een paar keer gedaan heeft, hebben de meeuwen de truc door en wordt het brood behendig uit de lucht gevist.
We genieten van de zon, het strand en de zee en de vogels die ruzie maken. Het is bijna Kerstmis.

20 december
We hebben moeite moeten doen om dit plekje aan het strand te vinden. Overal langs de oostkust van Florida staan grote appartementencomplexen aan het water, zowel hoogbouw als laagbouw, omgeven door grote privé parkeerplaatsen, zodat het vrijwel onmogelijk is om een stukje strand te vinden waar mensen zoals wij van de zee kunnen genieten. De hele oostkust is volgebouwd, het is één lange streep asfalt en bebouwing langs de kust, huizen, fast-food restaurants, banken, kledingwinkels, het is ongelooflijk wat we allemaal zien. Vlak bij Miami gekomen zien we alleen nog maar autobedrijven langs de weg. De ene na de andere, tienduizenden auto’s komen we op onze route naar het zuiden tegen. Ik heb me laten vertellen dat er 800 mensen per dag naar Florida verhuizen. Acht honderd per dag! Dat zijn 25.000 nieuwe bewoners per maand.

22 december
Helemaal in het zuiden ligt een groot stuk natuurgebied: the Everglades. Hier leven nog volop alligators (nee, geen krokodillen, dat is een ander soort weet ik inmiddels) en ik zie ze eigenlijk voor het eerst in het wild. Ze liggen rustig op de oever zich op te warmen in de zon of ze drijven roerloos in het water, neusgaten net boven de waterspiegel. Ze zien er log uit. Ze lijken een beetje nep, omdat ze niet bewegen. Bovendien zien ze er erg prehistorisch uit, vind ik, en als iemand zou zeggen dat ze niet echt zijn, zou ik het kunnen geloven.
We rijden een stuk door het natuurgebied en dat is werkelijk een geweldige beleving. Er zijn hier volop vogels. Ik zou willen dat ik ze allemaal kon benoemen, maar helaas. Ik herken reigers, zowel de grijze als de witte, de ibis, de ooievaar, de aasgier en ik vermoed een aalscholver. Maar er is hier zo’n enorme diversiteit aan alle maten steltlopers met lange snavels, in verschillende kleuren, ik vind het prachtig. Ze zijn bovendien niet echt bang uitgevallen, zodat je ze van dichtbij kunt bewonderen. Het is moerasgebied, tropisch klimaat. Ik zie verschillende bromelia’s in de bomen, wilde orchideeën, het is een paradijs!
Als we verder rijden komen we in Naples, een van de eerste steden aan de westkust. Hier willen we geld wisselen en we parkeren bij de eerste de beste bank die we tegenkomen.
In het bankgebouw worden we aangesproken door een vrouw. Ze is helemaal enthousiast over onze Bigfoot en wil er van alles over weten. Al pratende staan we samen in de rij te wachten tot we aan de beurt zijn. Bij navraag blijkt dat we een account bij deze bank moeten hebben om geld te wisselen. Tenzij…zegt de manager, tenzij mijn nieuwe vriendin bereid is om haar banknummer voor onze transactie door te geven. Sue, zo heet de vrouw, heeft hiertegen geen bezwaar nadat ze gehoord heeft dat dit verder geen consequenties voor haar heeft. Als dank bied ik een ‘rondleiding’ in onze auto aan. Dat wil ze graag en samen met haar man Wally, die we buiten ontmoeten, komen ze ons huis van binnen bewonderen. We praten wat over onze belevenissen en ik vertel van de indrukwekkende alligators van vanmiddag. Sue wijst op de ontbrekende onderarm van haar man en zegt: ‘Alligator…”
Mijn hemel, ik wist wel dat ze gevaarlijk zijn maar dit is wel een heel duidelijk voorbeeld.
Van het een komt het ander en zo staan we die avond bij hen voor het huis geparkeerd. Lekker rustig, in een wijkje buiten het drukke centrum. Morgenvroeg om 7 uur krijgen we koffie. Dat wordt dus op tijd opstaan.

  • 23 December 2014 - 23:33

    Hetty:

    Jammer dat hier nu weinig reacties meer komen, denk dat iedereen het al op FB gelezen heeft... Maar blijf vooral schrijven want ik vind het erg leuk om jullie te volgen!!!!!
    Merry Christmas!!!!!

  • 24 December 2014 - 00:45

    Rianne:

    Hallo Hetty en Henk,
    Hele fijne feestdagen!
    En geniet van al het moois en elkaar!
    Voor 2015 alle goeds, geluk en gezondheid gewenst!
    Rianne en Arend

  • 24 December 2014 - 00:47

    Moniek:

    Hetty en henk
    Ik heb geen FB . Dus ik lees hier, lekker jullie verhalen verder! Terwijl de regen op de ramen tikt. En de wind hier om het huis waait. Waan ik me heel even op een zonnig strand! En hoor de vogels,terwijl het heerlijk naar de mooiste bloemen ruikt. Of heet dit gewoon jaloers?
    Nog veel van deze feestelijke dagen gewenst !
    Liefs Ron en Moniek.

  • 24 December 2014 - 08:43

    Romana:

    Hallo samen,

    Het is 24 december...kerstavond en ik zit op het werk. Het is heel rustig...dus ik ga even stiekum een berichtje sturen.
    Jullie vieren kerst in de zon met zomerse temperaturen...heerlijk!
    Hier waait het al dagen flink...zal wel Santa zijn op zijn slee die het natuurlijk razend druk heeft met deze dagen.

    Lieve Hetty en Henk...ik wens jullie prettige feestdagen...geniet er samen van...en proost op een mooi en gezond nieuwjaar 2015.

    Liefs Romana X

  • 24 December 2014 - 09:05

    Heleen Smit:

    Hallo Hetty en Henk,
    Wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven, Hetty! Gewoon gezellig om te lezen. Jammer dat ik geen foto's kan bekijken.
    Jullie vieren de feestdagen in een heerlijke temperatuur met zon en warmte. Hier is het stormachtig met veel, veel regen. Maar binnen heb ik het gezellig gemaakt. En 2de kerstdag komen mijn kinderen en kleinkinderen en gaan we bij Berthus steengrillen. Ik verheug me erop.
    Ik wens jullie fijne dagen toe en een heel goed en reislustig 2015 toe.
    Geniet van alles en veel plezier. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.
    Veel lieve groeten van Heleen Smit.

  • 24 December 2014 - 12:26

    Benne:

    Merry Christmas,mvg

  • 24 December 2014 - 14:49

    Gerhard.:

    Hetty en Henk hier even een paar woorden uit 's Heerenberg.Het is hier nu 4 dec. 14.30 uur.
    Ik bewonder steeds weer de mooie verhalen die Hetty schrijft en geniet met jullie.
    Ik wens jullie mooi kerstdagen en een voorspoedig 2015.
    Verder een behouden thuiskomst het volgende jaar.
    Hartelijke groeten van Gerhard Vollenbroek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 473564

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: