Oud en New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Oud en New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Oud en New Orleans

Door: Hetty en Henk

Blijf op de hoogte en volg Hetty

31 December 2014 | Verenigde Staten, New Orleans

Oudjaarsdag.
We zijn in Louisiana aangekomen en op weg naar New Orleans, de stad van de jazz en de blues, de cajun en de jambalaja. De stad waar de Mississippi stroomt. Hier gaan we het nieuwe jaar in. De weg er naar toe is rustig. We vermijden vaak de snelwegen en ook dit keer zijn de secundaire wegen prima te rijden en komen we via vele oude bruggen (het is hier een groot wirwar van moerassen, wateren en rivieren) in het centrum. We hebben al besloten om weer in zo’n hop-on-hop-of bus de stad te bekijken, dat werkt prima. Ik had het kunnen weten, maar toch verbaast het me weer dat we midden in de stad kunnen parkeren. Maar zoals overal, is ook hier voldoende parkeergelegenheid. We gaan op pad.
“We hadden eigenlijk een kaart van de stad moeten hebben,” zegt Henk. “Vraag eens aan die taxichauffeur waar de toeristeninformatie is?”
Ik loop naar een taxi die voor een hotel staat en de chauffeur draait zijn raampje open.
“Hello m’am, how are you?” De zwarte chauffeur lacht vriendelijk en hij heeft echt dat zuidelijke accent dat we hier overal horen. De mensen lijken te zingen, met uithalen en klemtonen op vele woorden, zelfs in een korte zin, zodat het voor ons erg overdreven overkomt. Maar het is de manier van praten en op de een of andere manier nodigt het uit om mee te doen.
“I’m fiiiine,” zing ik, “and hooow are youuu?”
“Fiiiiineee, and hooow can I help youuu?” zingt hij terug.
Hij adviseert ons desgevraagd gewoon het hotel binnen te lopen en het daar te vragen. Daar hebben ze allemaal van die kleine plattegrondjes voor toeristen. Dat is een goed idee. Henk en ik lopen naar binnen en komen in een prachtig mooie hotellobby, vol kroonluchters, oude schilderijen en kerstversieringen. Alsof het heel normaal is, loop ik naar de balie waar een (zwarte) medewerkster me toezingt: “Hello m’am, how can I help you?”
Op mijn vraag geeft ze me een plattegrondje, ik krijg nog een foldertje van de bussen en ze zingt ons een fijne dag toe. Ik krijg er wel goede zin van, van dat zingen hier.
Tegen lunchtijd stappen we uit de toeristenbus en zoeken we in een gezellig straatje met allerlei aparte boetiekjes een restaurantje uit. Er zijn diverse eetgelegenheden, maar Henk houdt het voorlopig bij een simpele salade. We bestellen wat te eten en nemen er ice tea bij. Onze Nederlandse verwachting is dat we dan ice tea krijgen a la Liptonice, dus lekker met bubbels.
Eerst worden de glazen gebracht: we krijgen allebei een lege jampot. Die kunnen we vullen. Ik kijk nog eens goed maar het zijn echt glazen jampotten. En verschillend, ook dat nog. Het zal wel alternatief zijn en dat is weer eens wat anders dan al die kartonnen bekers of plastic glazen die ze hier zo veel serveren. Henk loopt naar de sodamachine om onze potten te vullen en komt terug met de mededeling dat het niet ‘ons’ soort tea is. Het is gewoon koude thee. Warempel, hij heeft gelijk. Het is echt koude thee. Ik laat me niet kennen en doe alsof ik dit normaal vindt, maar ik moet er toch stiekem wel om lachen.
“Net een potje urine,” zeg ik tegen Henk. We lachen. Ik maak een foto en zet die op Facebook.
“Of je met je plasje naar de dokter gaat, zo’n potje….”

Ergens in de Franse wijk stappen we weer uit onze toeristenbus en belanden we in een grote volksmenigte. We begrijpen nog niet helemaal wat er aan de hand is, maar al snel hebben we door dat dit supporters zijn van een football-club uit Ohio. Ze zijn hier vandaag om in de stemming te komen; morgenavond is de wedstrijd tussen Ohio en Louisiana en dat is een belangrijke wedstrijd. Er is een grote massa mensen op de been en het is een gezellige drukte. We mengen ons tussen de supporters en maken zelfs een live televisie interview mee over de komende wedstrijd. We zien hoe op een podium wat belangrijke heren van microfoons worden voorzien en door de make-up worden gepoederd. Grappig, een van heren zit lekker met een dekentje over zijn benen aan tafel, dat is op tv toch niet te zien. Nou, ik vind het verstandig van hem, ik ben blij dat ik mijn winterjas aan heb.
Ons buskaartje is drie dagen geldig, dus ik denk dat we morgen verder toeren.
Vanavond de beroemde keuken hier maar eens uitproberen en dan kijken of er een gezellig kroegje is om het nieuwe jaar in te luiden.
Oud en New Orleans… ik hoor in gedachten de knallen van het vuurwerk in Nederland, daar is het zeven uur later dan bij ons, daar is iedereen op dit moment van schrijven al in 2015 aangekomen.
Wij zitten nog even in 2014. Fijne jaarwisseling!

  • 03 Januari 2015 - 08:37

    Gerda Uit Zeeland:

    Henk en Hetty, een gelukkig 2015. Hoop dat we nog veel mooie verhalen van jullie mogen lezen.



  • 03 Januari 2015 - 10:07

    Heleen Smit:

    Hallo Hetty en Henk,
    Ik wens jullie het allerbeste met veel gezondheid en reisplezier in het nieuwe jaar.
    Ik geniet van jullie verhalen en hoop er nog veel te lezen.
    Een hartelijke groet van Heleen.

  • 03 Januari 2015 - 10:49

    Mieke:

    hallo hetty en henk

    Nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Johan stuurde me dit berichtje door en leuk om te lezen hoe iedereen daar zingt, gisteren bij Ans en Huub ook nog wat foto s van jullie gezien
    We vroegen ons allemaal af hoe het jullie nu zou vergaan.
    Kunnen jullie bigfoot ergens veilig parkeren terwijl jullie met de bus rond toeren?
    We wensen jullie nog een fantastisch mooie reis toe en wellicht horen we later weer iets meer
    Liefs
    Johan en Mieke
























Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 473626

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: