Weekendje Toronto? - Reisverslag uit Toronto, Canada van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Weekendje Toronto? - Reisverslag uit Toronto, Canada van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Weekendje Toronto?

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

06 December 2014 | Canada, Toronto

Het eerste deel van de reis verloopt spoedig: we vertrekken op tijd, komen op tijd op Schiphol aan en er zijn geen stakingen van Lufthansa. De monteur, die met ons meevliegt om de storingen van de Bigfoot te verhelpen, heet Bastiaan. Ook voor hem heb ik een vlucht geboekt en zowaar, hij zit in hetzelfde vliegtuig.

We hebben een goede vlucht en landen keurig op tijd op luchthaven Toronto Pearson. Ik heb een berichtje ontvangen dat de chauffeur op ons staat te wachten en ik voel me helemaal opgelucht na alle spanningen, die ik toch wel voelde over onze reis.

Henk en ik lopen met onze handbagage het vliegtuig uit en na de eerste paspoortcontrole, die al in de slurf plaatsvindt, wachten we op Bastiaan.
De meeste mensen komen zonder problemen door de paspoortcontrole, maar we zien wel dat enkele jonge alleenstaande (gekleurde) mannen er tussenuit worden gepikt. Dat Bastiaan dit ook overkomt, verbaast ons niet. Het is natuurlijk ook wel wonderlijk dat een jonge gast uit Nederland voor een weekendje naar Toronto komt. Maar goed dat we even wachten, dan kunnen we zijn verhaal bevestigen als dat nodig is. Maar dat is niet nodig, blijkbaar ziet hij er toch wel betrouwbaar uit en mag hij doorlopen.

We lopen via gangen, trappen en een lift naar de volgende paspoortcontrole, die bij een balie plaatsvindt. Ze willen daar van alles weten, wat je komt doen, waar je verblijft en of je toevallig onlangs in Afrika bent geweest. Ook of je je ziek voelt en bij ieder negatief antwoord komt er een groot rood kruis op een formulier te staan. Bastiaan staat achter ons te wachten en ook hij is er al snel doorheen.
Dan lopen we naar de bagagehal, om de koffers op te halen. Als ik op een gegeven moment eens achterom kijk, zie ik geen Bastiaan meer. We wachten. Geen Bastiaan te zien, wat vreemd.
“Hij zal toch niet ergens staan te roken zonder dat ons te zeggen?” vraag ik Henk.
“Nee, dat is niet waarschijnlijk,” antwoordt Henk.
Maar toch lijkt Bastiaan van de aardbodem verdwenen. Gelukkig heb ik zijn telefoonnummer en ik besluit hem te bellen.
“Bastiaan, waar ben je?”
Bastiaan meldt dat hij na de paspoortcontrole er toch weer tussenuit is gehaald en nu ergens zit waar ze hem ondervragen. Hij komt zo, meldt hij.
“Moet ik komen?” vraag ik.
“Nee, ik kom er zo aan.”

Ik heb inmiddels bericht dat onze chauffeur op ons staat te wachten vlak bij de aankomsthal. We hoeven maar even een seintje te geven en hij pikt ons op. Na een minuut of tien is Bastiaan nog niet verschenen en bel ik hem nog maar een keer.
“Ik kom er niet doorheen,” hoor ik hem tot mijn verbazing zeggen. “Ik mag het land niet in.”
Wat is dat nou voor gedoe?
“Zeg maar dat ik bij de controle sta, ik kan alles bevestigen van wat je zegt,” meldt ik hem.
En daar komt Bastiaan aan, met iemand van de douane, en ik mag mee naar de balie waar zijn paspoort ligt.
Dan blijkt dat Bastiaan gewoon verteld heeft wat hij hier komt doen: hij komt een vrachtwagen repareren. Nou, dat is werken en daar heb je een werkvergunning voor nodig, is de redenatie van de ambtenaren. En aangezien Bastiaan geen werkvergunning heeft, komt hij het land niet in. Die kunnen we wel ter plekke kopen, voor 155 dollar.
Ik vertel in mijn beste Engels hoe de vork in de steel zit. Dat hij niet komt werken, want dit is een ‘privat business’. De beambten zijn nog niet overtuigd. Wie betaalt hem dan?
“MAN, the garage of our truck,” meldt ik. Zij hebben een fout gemaakt dus daarom is er een monteur om dat nu te herstellen.
“Aha, een soort van garantie”, concludeert men. Dit bevestig ik gretig.
Maar dan moet je dat hier in een garage laten repareren, probeert men nog.
Ik vertel dat we in heel Canada geen garage konden vinden met de juiste computerapparatuur voor deze klus. Het is een “German car, no service here.”
Bastiaan krijgt vervolgens een reprimande van de vrouwelijke beambte.
“Had dat dan direct vertelt,” redeneert ze. “Het is je eigen schuld hoor, als je eerlijk was geweest had je al lang buiten gestaan.”
Bastiaan mompelt nog wat verontschuldigingen en we lopen opgelucht naar buiten.
“Ik kijk wel eens naar die programma’s op TV,” zegt Bastiaan, “en dan denk ik: doe niet zo stom, vertel gewoon de waarheid. Maar deze mensen verdraaiden mijn waarheid gewoon tot leugens.”
“Maar goed dat ik kwam, dat scheelt ons toch weer veel geld,” lach ik.
En opgelucht stappen we in de auto, die ons naar Johannes in Tillburgson zal brengen. Bij hem staat onze Bigfoot. Daar worden we hartelijk ontvangen, we drinken wat en dan brengt Johannes ons naar ons hotel, waar we de eerste nacht zullen slapen.




  • 06 December 2014 - 13:27

    Cecile Heupink:

    Lieve Hetty en Henk, zoals al eerder gezegd, een goed begin is het halve werk! Op naar heel veel nieuwe en bijzondere ervaringen. Als Hetty er niet was... Gelukkig maar dat het toch nog redelijk snel was opgelost met Bastiaan en jullie nu daadwerkelijk op de plaats zijn waar jullie in september door allerlei omstandigheden weg moesten. Veel liefs en dikke knuffels van Cecile

  • 06 December 2014 - 13:30

    Erny:

    Het begint alweer goed. Ik was al benieuwd naar jullie eerste avontuur. Nou dit was er weer een. Tsjonge, jonge, langzaamaan ben je een expert in technisch Engels Hetty! Petje af.
    Nou hier weinig avontuur, zelfs nog in de tuin gewerkt. Hoe saai kun je het hebben. Maar liever zo, dan veel spektakel, want dat betekent meestal niet veel goeds.
    Tot jullie volgende bericht.
    Liefs Erny

  • 06 December 2014 - 18:58

    Hetty:

    Tja zo'n begin hoort gewoon bij jullie, toch?? Het zou bijzonderder zijn als er niks aan het handje zou zijn. Eerste hindernis is genomen, op naar de volgende horde!!

  • 07 December 2014 - 13:29

    Annehilde:

    Fijn om weer mee te mogen reizen, het was een leerzaam verslag. Zelf zijn we ook net terug uit Suriname waar we 1 maand zijn geweest. Het is goed bevallen dus we gaan snel weer terug maar we zijn iets ouder dan Bastiaan dus worden zeker niet verdacht van werken.

    Maar Piet en stil zitten, dat gaat niet samen. Heerlijk om in een land te zijn waar iedereen nederlands spreekt, Komen jullie onze kant ook op?
    Veel schrijf plezier! Mij maak je er blij mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 474722

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: