Finish - Reisverslag uit Foum Zguid, Marokko van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Finish - Reisverslag uit Foum Zguid, Marokko van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Finish

Blijf op de hoogte en volg Hetty

18 April 2017 | Marokko, Foum Zguid

Dag 36, 18 april

We staan bij het bivak van de Morocco Desert Challenge in de woestijn bij Foum Zguid. Hier staan we met onze neus vooraan. Dat was niet zo moeilijk, omdat er verder geen toeschouwers zijn. Via internet hebben we de track van de finish gevonden. We zijn op alle fronten goed voorbereid: vanmorgen nog boodschappen gedaan in Foum Zguid bij de lokale kruidenier. Wat fruit, melk, kaas en flessen water. Brood voor vandaag en morgen hebben we ook, want we blijven in de woestijn overnachten.
Bij aankomst blijkt dat de start van vandaag is verlaat, omdat de deelnemers gisteren zo’n zware dag gehad hebben. Nou, vertel mij wat, we hebben de track afgelopen week grotendeels gereden en het was inderdaad zwaar. Daar hadden we ook de lekke band, in de rivierbedding van de Draa.

We rijden maar eens langs de finish. Henk draait zelfs om en gaat er nogmaals langs, zodat ik hiervan een foto kan maken. We finishen als eerste… Ook bekijken we de helikopter, maken wat foto’s, en rijden langs het bivak dat ze aan het opbouwen zijn. Daar komt nog al wat bij kijken. Er staan al veel tenten en de douches en toiletten worden nog aangelegd. Er komt een mobiele keuken voor iedereen en morgen wordt alles weer afgebroken. Witte lijnen worden getrokken om de deelnemers een eigen plaats in de woestijn toe te wijzen, waar de auto’s gerepareerd kunnen worden. We worden door de organisatie uitgenodigd om vanavond, als iedereen binnen is, langs te komen. Zolang de race nog aan de gang is, staan we buiten het bivak.

We moeten nu een paar uur wachten voor de eerste motoren hier voorbij zullen stuiven. Dat geeft Henk de tijd om exact de goede locatie te zoeken voor de Bigfoot, zodat we optimaal zicht hebben. Hij zet de auto keurig waterpas, met de deur uit de wind, zodat het zand niet onze kant opwaait en alle ramen zicht hebben op de piste. Dan installeert Henk zich op het dak van de Bigfoot, voor nóg beter uitzicht. Een parasol wordt vastgezet met tie-rips aan het dakluik, een oude slaapzak op het dak om zacht te zitten en wat vuile handdoeken omdat het dak zo heet is. Het is 37 graden in de schaduw, op het dak zal het heter zijn. Camera bij de hand. Wij zijn er klaar voor, laat ze nu maar komen!