Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Sarajevo

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

29 Mei 2010 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Juist nu we een dagje naar Sarajevo willen gaan, dreigt er regen. We stoppen alles wat we denken nodig te hebben voor een dagje stad in mijn handtas. De temperatuur is goed, we kunnen in ons T-shirt op stap, de regenjacks gaan voor de zekerheid in de tas. Uiteindelijk is de tas wel erg zwaar, wat hebben we er toch allemaal ingedaan? Ik haal er de helft maar weer uit, twee fototoestellen is overdreven, navigatie hoeft niet. De dame van de receptie van de camping heeft voor ons de route uitgetekend naar de tram die naar de oude stad gaat en we hebben een stadskaart gekregen. Het is een ritje van ruim een half uur schudden in een boemeltje.
Eenmaal in het centrum aangekomen verbaas ik me over de dingen die ik zie. Ik had me het oude stadscentrum van Sarajevo heel anders voorgesteld. Het wemelt er van de souvenirwinkeltjes en restaurantjes en de sfeer doet een beetje oosters aan vind ik. Henk wil een foto maken van een pleintje met honderden duiven maar het fototoestel weigert dienst: het geheugenkaartje ontbreekt, dat zit nog in mijn laptop en het andere toestel ligt in de Bigfoot. Stom, dan dus eerst maar op zoek naar een zaakje waar we een nieuw kaartje kopen. Dat slaat wel een gat in het beperkte budget Bosnische Marken dat we vandaag op zak hebben, dus daarna moeten we geld gaan wisselen. Euro’s hebben we gelukkig nog wel . Dan blijkt dat we de paspoorten, nodig om geld te wisselen bij een bank, in de cabine van de auto hebben laten liggen. Nee, vooral niet te veel meenemen….
We vinden de weg naar de Zuta Tabija (het gele fort), een plek die we beslist moeten bezoeken volgens de dame van de camping, omdat je vandaar uit een schitterend uitzicht hebt. En daar is geen woord van gelogen, we hebben een prachtig overzicht over de hele stad met al zijn minaretten. Ik kan er vanaf dat punt al 14 zien. Wat ook opvalt (en indruk maakt) zijn de vele moslimbegraafplaatsen met de eenvoudige slanke witte grafzerken. Er liggen vrijwel allemaal jonge mensen die in de oorlog van 1992 zijn gesneuveld.
Als we weer afdalen komen we langs een plaatselijk dranklokaal, waar we aanschuiven bij de lokale bevolking en in gebrekkig Engels en Duits een simpele conversatie voeren. We eten wat bij een van de vele restaurantjes in het oude centrum (we kunnen met Euro’s betalen )en slenteren dan het voetgangersgebied uit. Hier staan de indrukwekkende oude gebouwen met hun rijke versieringen en talloze ornamenten die ik beter kan plaatsen in een stad als deze, en daarna stappen we weer in lijn 3, die ons naar de camping brengt. De dag is omgevlogen. Morgen vertrekken we richting Servië.

  • 30 Mei 2010 - 06:19

    Johan V. :

    Hoi Henk en Hetty, zijn jullie in Sarajevo nog op de plek geweest waar Frans Ferdinand werd doodgeschoten en de eerste wereldoorlog begon? Het ligt vlak bij de rivier.
    Sniper ally is ook een bijzondere straat in Sarajevo. Ik heb er kort na de oorlog gewerkt: onder andere mijnen ruimen en drinkwatervoorziening.
    Groetjes, Johan

  • 30 Mei 2010 - 14:52

    Robin:

    Ik heb even een paar verslagen terug gelezen. Het ziet er erg mooi uit met die huisjes. Houd de vrachtwagen het een beetje? Knap dat je Henk zo'n eind hebt laten fietsen. Groetjes, Robin

  • 30 Mei 2010 - 19:14

    Wendy:

    He hallo luitjes,
    ik heb dan eindelijk jullie verslagen gelezen. Jullie hebben al veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Leuk om te lezen en vooral om de mooie foto's te bekijken. Hier in Zeddam gaat alles zijn gangetje. Het weer is vandaag bagger. Ik ben met de kids wezen zwemmen, zodat ze toch hun energie kwijt kunnen en Ron even rust had om kantoor werk te doen. Nou, ik verheug mij al weer op jullie volgend bericht. P.s Laat Henk maar veel fietsen, is goed voor hem. Een beetje eelt op de billen mag best.
    Liefs Wendy en fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 473403

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: