Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Praag

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

08 Juni 2010 | Tsjechische Republiek, Praag

We zijn aan onze laatste vakantieweek begonnen. Om nog niet te veel aan de terugreis te denken stel ik voor om een dagje Praag te doen. We komen er immers langs op onze route. Ik weet uit recente ervaring wat er nodig is voor een geslaagd dagje stad bekijken: internet, een stadskaart en voorbereiding. Omdat we op dit moment geen internet hebben, stel ik me zo voor dat we via onze Tomtom een camping in Praag zoeken, daar een stadskaart kopen en dan via internet (dat ze tegenwoordig meestal wel op een camping hebben) op de kaart de bezienswaardigheden markeren. Omdat we op dinsdag rond de avondspits in Praag arriveren, kunnen we dat mooi ’s avonds regelen en dan op woensdag de stad in.
Het eerste deel van het plan loopt goed: we arriveren in de avondspits in Praag. Maar dan begint de ellende: onze Tomtom-juffrouw, die we inmiddels Truus hebben genoemd, leidt ons naar een camping in de stad die langs het spoor ligt. Volgens mij is de echter camping opgeheven, want het hek is dicht, er is geen tent te zien en het bord met de naam van de camping is overwoekerd door struiken. Geen nood: Truus weet nog een camping. We begeven ons weer op weg en tot grote ergernis van Henk leidt ze ons voor de tweede maal dezelfde file in. Ik weet Henk er van te overtuigen dat we toch de aanwijzingen van Truus moeten volgen omdat we hier geen weg weten en nog geen stadskaart hebben. Truus roept de aanwijzingen en ik help Henk mee met het manoeuvreren door de drukke avondspits. “Ja, hier links, weg is vrij, nee, tweede afslag…” Je hebt hier wel 4 ogen nodig, vooral met een grote wagen als deze.
“Bestemming bereikt”, roept Truus vrolijk. We staan nu in een drukke straat, vierbaans, aan weerszijden banken en kantoren, en geen camping te bekennen.
“Weet je wat,” zegt Henk, “we rijden naar de noordkant van Praag, de kant waar we daarna naar toe willen , en dan kijken we daar of er een camping is”. Dat lijkt mij een heel goed idee, en ik vraag Truus om de richting naar Lipova aan te duiden. Truus berekent pijlsnel de nieuwe route en wij volgen opnieuw de aanwijzingen.
En kennen jullie die mop van die twee toeristen die een dagje naar Praag gingen? Juist….