Kreeftensoep - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Kreeftensoep - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Kreeftensoep

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

05 Mei 2013 | IJsland, Reykjavik

4 mei

Ach, welk een miezerige watervalletjes zagen we in het begin en wat voor een indrukwekkende waterval is de Gullfoss. Echt de moeite waard en ik ben blij dat we hem niet hebben overgeslagen.

Na hier ook weer de kou getrotseerd te hebben (allemachtig, wat een snijdende wind…) trekken we weer richting kust. Het slechte weer maakt dat we niet zo snel stoppen onderweg. Het nodigt niet uit tot wandelen, maar ik krijg toch de indruk dat we een aantal dingen missen en dat we, als we in dit tempo doorgaan, over 10 dagen al weer bij de boot staan. Dat is toch niet de bedoeling. Henk is het helemaal met me eens en we spreken af om toch maar bij ieder vermoeden van cultuur of historische bezienswaardigheid te stoppen. Dat werkt goed, in ieder geval vandaag.

Het eerste bordje dat de bezienswaardigheden aangeeft, leidt ons naar een camping. Een camping? Jawel, maar wel eentje gelegen aan een leuke waterval. Nou, daar waren we anders zo maar voorbijgereden, want vanaf de grote weg is hij niet te zien. Het tweede bordje leidt ons naar een kerkje. Het is niet spectaculair, maar wat een prachtige moderne glas- en loodramen zien we daar! Bovendien schijnt hier ooit de grootste kerk van IJsland te hebben gestaan en staat in de kerk vermeldt welke bisschoppen hier kerkhoofd geweest zijn vanaf het jaar 1000….! Ik steek een kaarsje op voor een behouden reis en Zijn antwoord is een petje, dat daar op een van de stoelen ligt. Vonden we eerst al een muts, nu een petje. Het is een geweldig petje, katoen, heerlijk om de eerste kou te trotseren als zo’n dikke warme muts te warm is. Ik zet hem op, want buiten regent het weer. Heerlijk, als je niet direct die nattigheid op je hoofd krijgt.

We komen in Sellfoss, een wat grotere plaats. Hier is het druk. Konden we eerst geen IJslanders vinden, hier zien we in goten getale! We zijn op een soort markt voor landbouwwerktuigen beland en daar zijn ze volop. We lopen wat rond over de markt en als de regen al te enthousiast uit de lucht komt vallen schuilen we, net als de IJslanders, in de plaatselijke ‘boerenbond’ en bezoeken we de ‘braderie’ waar we ijs mogen proeven. Er is nog veel meer te proeven, maar de weersomstandigheden zijn dusdanig dat iedereen hier binnen is, dus het is dringen. We vluchten maar weer richting Bigfoot en hopen dat we aan de kust droog weer vinden.

Het kustplaatsje Eyrabakki is groot, volgens de kaart. Een centrum is er niet, maar wel een restaurant met een royale parkeerplaats. Hier overnachten we, besluiten we. We maken na het (zelf gekookte) avondeten een lange wandeling. Het blijft lang licht, dus dat is geen probleem. In de haven, die niet meer als dusdanig in gebruik is, treffen we drie meisjes aan die zich amuseren met krabben vangen. Ze leggen ons van alles uit, we spreken Engels en Frans, en met handen en voeten, en ze wijzen ons een dode zeehond.
Ik lees in de reacties dat er nu Noorderlicht te zien zou zijn. Ik heb het nog niet gezien, maar zal er meer op gaan letten. Voorlopig zijn we ’s avonds best wel moe, hebben we prima verduisteringsgordijnen en hebben we misschien al veel moois gemist ’s nachts. Slapen is geen probleem, we sluiten de ogen en zijn vertrokken.

5 mei 2013
We rijden langs de kustlijn naar Grindavik en vinden hier tot onze verrassing een gezellig havencafeetje Bryggjan, waar ze overheerlijke kreeftensoep serveren met brood en boter. Ze hebben internet en we lezen mail, werken de site bij en genieten van de zon. Je kunt hier buiten zitten zonder jas aan… Wat een genot!
De eigenaar is erg aardig, we voelen ons hier thuis.
Dan komt hij opeens aan ons tafeltje: "Do you believe in elves?" vraagt hij aan mij.
"Yes, I do", is mijn antwoord.
"Then I can show you something interesting...."
Nou, het avontuur dat we daarna met hem beleven beschrijf ik later wel, dat is voor mijn volgende verslag!

• 05 Mei 2013 - 17:32

Hetty:

Dat was weer een mooi dagje voor jullie gisteren! Ben toch wel héél nieuwsgierig naar het elvenverhaal, want als je er een apart verslag van gaat maken moet het wel heel speciaal en uitgebreid zijn...?
    Let inderdaad op het noorderlicht want dat is echt fan-tas-tisch!! Het moet wel helemaal donker zijn dus misschien worden het late uurtjes voor jullie... Maar als je dan tóch in IJsland bent moet je het eigenlijk gezien hebben. Succes, en goeie reis verder!!!!

• 05 Mei 2013 - 21:07

Berthus:

geen trollen daar?
    elfjes zijn natuurlijk veel vriendelijker!

• 05 Mei 2013 - 21:49

Hetty:

Volgens wat ik zie op internet zou er NU noorderlicht moeten zijn??? Hopelijk heb je internet zodat je het berichtje snel kan lezen :)

• 06 Mei 2013 - 00:01

Hetty Vollenbroek-Janssen:

Hallo naamgenootje, in Nederland is het nu exact middernacht, hier is het nog volop dag! Het is 10 uur 's avonds, de zon is net onder en de lamp hoeft echt nog niet aan. Ik ga de wekker zetten op 2 uur vannacht, en breng je morgen verslag uit.

• 06 Mei 2013 - 04:55

Eddy:

Je bent nog steeds op reis gaat als ik werk bezig in de Gobi. Goed om te horen dat. Geniet van uw reis.

• 06 Mei 2013 - 09:29

Erny:

Ha Avonturiers!
    Het eerste wat me opvalt is dat het ondanks kou, wind en regen het er nu toch iets vriendelijker uitziet.
    Je weet de spanning er wel in te houden Hetty! Misschien Peter Pan gezien en Neverland?
    Wel een goed idee om bij elke bezienswaardigheid te stoppen, want dan kun je precies vertellen hoe het er uitziet. Met al die foto's erbij weer een prima indruk voor de achterblijvers.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg..............
    liefs Erny