Poolvos - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Poolvos - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Poolvos

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

14 Mei 2013 | IJsland, Stykkishólmur

Wat we ons voor vertrek niet realiseerden, is dat het hier in IJsland nog geen toeristenseizoen is. Op zich is dat geen probleem voor ons, maar veel dingen zijn nog gesloten. Gisteren wilden we een museum bezoeken: geopend vanaf 1 juni. Eergisteren naar een restaurant: geopend vanaf eind mei. Ik vertelde al eerder over wegen naar het binnenland die nog afgesloten zijn, omdat de wegen nog te nat zijn om over te rijden. Nu is restaurant ‘Chez Hetty’ alle dagen open en ook koffiebar Bigfoot kent eigenlijk geen sluitingstijden. Vandaag zijn we uit Pingeyri vertrokken en hebben we een koffiepauze gepland in Sudavik. Helaas, het koffiehuis annex poolvosmuseum is in de wintertijd (nu dus) pas om 13.00 uur open.
“Dan wachten we daar, ik heb nog wel een verhaal te schrijven,” zeg ik en Henk draait de Bigfoot de parkeerplaats op. Tot onze verrassing is het koffiehuis wél open. We worden hartelijk welkom geheten door de gastheer Eric, een Belgische postbode die hier drie maanden vrijwilligerswerk doet. We vertellen dat het bord onder aan de weg andere openingstijden vermeldt, dat we dus bijna voorbij waren gereden. Eric zal het veranderen.
We horen van hem dat de IJslandse eigenaresse van het koffiehuis bezig is met onderzoek naar de poolvos. Door het koffiehuis door vrijwilligers te laten runnen, kan ze meer bezig zijn met haar onderzoek. Bovendien kan Eric mee het veld in, als ze haar onderzoek doet, en dat vindt hij een goede deal.
In het koffiehuis hangen allerlei afbeeldingen van de poolvos.
“Maar dan hebben we die gisteren op de foto gezet!” roep ik verrast uit. We ontdekten gisteren langs de kust opeens een dier, dat we niet zo snel herkenden. Het leek een grote kat, maar dat was het niet. Een vos ook niet, dacht ik, want de vossen die ik ken, zijn veel groter en donkerder van kleur. Gelukkig konden we er een foto van maken en ik hoopte er nog achter te komen welk dier dat kon zijn. Nu, het is dus een poolvos. Zonder de foto zelfs maar gezien te hebben kan Eric ons dat bevestigen. Ja hoor, als ik de plaatjes bekijk klopt het helemaal. Wat een grappig toeval weer. Ik heb al eerder ontdekt dat de vragen, die wij hebben over IJsland, op de een of andere manier automatisch worden beantwoord. Als ik de foto terugzoek, is Eric enthousiast. “Ik heb zelf nog niet het geluk gehad er een van zo dichtbij te mogen zien,” zegt hij met zijn gezellig Vlaams accent.
Ik knutsel wat met een fotoprogramma en het lukt me om de vos te vergroten, zodat ik hem op de site kan zetten. Mocht je op IJsland zijn en zo'n dier zien, dan weet je wat het is....

• 14 Mei 2013 - 13:31

Hetty:

Wow, wat gaaf!!!

• 14 Mei 2013 - 21:43

Erny:

Mooi!!!
    Grappig al die toevalligheden. Geweldig nu blijkt dat jullie een poolvos op de foto hebben.
    Ik heb nog wel en andere vraag, slagroom met eigen koekjes? In dat IJslandse koffiehuis? Leuk hoor dat het daar allemaal mogelijk is.
    Geniet weer lekker samen, ik hoor het wel weer.
    Bye, bye