Poolvos - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Poolvos - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Poolvos

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

14 Mei 2013 | IJsland, Stykkishólmur


Wat we ons voor vertrek niet realiseerden, is dat het hier in IJsland nog geen toeristenseizoen is. Op zich is dat geen probleem voor ons, maar veel dingen zijn nog gesloten. Gisteren wilden we een museum bezoeken: geopend vanaf 1 juni. Eergisteren naar een restaurant: geopend vanaf eind mei. Ik vertelde al eerder over wegen naar het binnenland die nog afgesloten zijn, omdat de wegen nog te nat zijn om over te rijden. Nu is restaurant ‘Chez Hetty’ alle dagen open en ook koffiebar Bigfoot kent eigenlijk geen sluitingstijden. Vandaag zijn we uit Pingeyri vertrokken en hebben we een koffiepauze gepland in Sudavik. Helaas, het koffiehuis annex poolvosmuseum is in de wintertijd (nu dus) pas om 13.00 uur open.
“Dan wachten we daar, ik heb nog wel een verhaal te schrijven,” zeg ik en Henk draait de Bigfoot de parkeerplaats op. Tot onze verrassing is het koffiehuis wél open. We worden hartelijk welkom geheten door de gastheer Eric, een Belgische postbode die hier drie maanden vrijwilligerswerk doet. We vertellen dat het bord onder aan de weg andere openingstijden vermeldt, dat we dus bijna voorbij waren gereden. Eric zal het veranderen.
We horen van hem dat de IJslandse eigenaresse van het koffiehuis bezig is met onderzoek naar de poolvos. Door het koffiehuis door vrijwilligers te laten runnen, kan ze meer bezig zijn met haar onderzoek. Bovendien kan Eric mee het veld in, als ze haar onderzoek doet, en dat vindt hij een goede deal.
In het koffiehuis hangen allerlei afbeeldingen van de poolvos.
“Maar dan hebben we die gisteren op de foto gezet!” roep ik verrast uit. We ontdekten gisteren langs de kust opeens een dier, dat we niet zo snel herkenden. Het leek een grote kat, maar dat was het niet. Een vos ook niet, dacht ik, want de vossen die ik ken, zijn veel groter en donkerder van kleur. Gelukkig konden we er een foto van maken en ik hoopte er nog achter te komen welk dier dat kon zijn. Nu, het is dus een poolvos. Zonder de foto zelfs maar gezien te hebben kan Eric ons dat bevestigen. Ja hoor, als ik de plaatjes bekijk klopt het helemaal. Wat een grappig toeval weer. Ik heb al eerder ontdekt dat de vragen, die wij hebben over IJsland, op de een of andere manier automatisch worden beantwoord. Als ik de foto terugzoek, is Eric enthousiast. “Ik heb zelf nog niet het geluk gehad er een van zo dichtbij te mogen zien,” zegt hij met zijn gezellig Vlaams accent.
Ik knutsel wat met een fotoprogramma en het lukt me om de vos te vergroten, zodat ik hem op de site kan zetten. Mocht je op IJsland zijn en zo'n dier zien, dan weet je wat het is....

  • 14 Mei 2013 - 13:31

    Hetty:

    Wow, wat gaaf!!!

  • 14 Mei 2013 - 21:43

    Erny:

    Mooi!!!
    Grappig al die toevalligheden. Geweldig nu blijkt dat jullie een poolvos op de foto hebben.
    Ik heb nog wel en andere vraag, slagroom met eigen koekjes? In dat IJslandse koffiehuis? Leuk hoor dat het daar allemaal mogelijk is.
    Geniet weer lekker samen, ik hoor het wel weer.
    Bye, bye

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Stykkishólmur

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 1928
Totaal aantal bezoekers 473626

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: