Weer de boot in! - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu Weer de boot in! - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Hetty Vollenbroek-Janssen - WaarBenJij.nu

Weer de boot in!

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

13 Mei 2013 | IJsland, Stykkishólmur

12 mei

We staan recht tegenover de ingang van het zwembad van Stykkisholmur en we gaan eens kijken hoe dat hier werkt. Handdoeken mee, shampoo, badslippers, lekker badderen. Het bad gaat om 10 uur open vandaag, het is al kwart over 10. Kleedkamers voor dames en heren zijn apart, twee grote ruimten. Die ruimte is weer verdeeld in een kleedkamer en een doucheruimte. Het is verplicht om zonder badkleding te douchen, voordat je gaat zwemmen. Dat is wel een gedoe, want als je nat bent is het niet makkelijk om een badpak aan te trekken, dan moet je je eigenlijk weer eerst afdrogen. Dat moet je dan in de doucheruimte doen, want de omkleedruimte moet droog blijven, staat er op een bordje. Ik sta heel kort te twijfelen hoe ik dit ga aanpakken. Dan zie ik een volwassen vrouw mét zwempak onder de douche staan. Ik weet direct hoe ik het ga doen…
Er is een klein binnenbad, het buitenbad is veel groter.
“Kom, naar buiten”, gebaart Henk als hij ziet dat ik, koukleum als ik ben, het binnenbad in wil duiken.
Ik raap mijn moed bij elkaar en volg hem. Snel het warme water in, het valt me toch mee. Als je eenmaal in het water bent, is het heerlijk. Net zoals op veel andere plaatsen komt ook hier het warme water uit de grond en daarmee wordt het zwembadwater verwarmd. Naast het zwembad hebben ze nog een apart bubbelbad van 40’C. Dat water komt rechtstreeks uit de grond en zit boordevol mineralen.
“Zullen we?” gebaart Henk, en hup, daar gaan we, het hete bad in. Gloeiend, wat heet, wat lekker is dit! Gek idee dat dit water zo maar uit de grond komt. Sterker nog, het is al een heel eind afgekoeld. We maken in het bad een praatje met een IJslandse dame die goed Engels spreekt. Ze blijkt twee jaar in Nederland gestudeerd te hebben en haar broer woont in de buurt van Rotterdam. Volgende maand gaat ze hem opzoeken. We praten over van alles en nog wat en ze beantwoord geduldig onze vragen. Ze vindt het een geweldig idee dat we vier weken hier rondrijden. “De meeste toeristen denken dat ze in één week heel IJsland kunnen zien,” zegt ze verontwaardigd. “Wat jullie doen is veel leuker. En jullie willen nu naar de Westfjords? Daar is het helemaal schitterend,” zegt ze.
Henk wil graag foto’s maken van onze zwemactiviteit maar helaas ligt de camera nog in de Bigfoot. Geen probleem voor Henk… die regelt met de dame aan de ingang dat hij even naar buiten kan, in zwembroek, badslippers en een winterjas aan. Camera gehaald en daar staat hij weer voor onze neus, met camera en mét juffrouw van de ingang, die ons zal fotograferen. We maken ook nog een foto van de vriendelijke IJslandse dame en haar kinderen en dan gaan we ons weer aankleden.

“Wat doen we?”
We zitten opgefrist en schoon weer in onze Bigfoot, we hebben brood en soep gegeten en we kijken elkaar eens aan.
“Rijden?”
“Oké! Rijden.”
“Of varen?”
Oké, varen.”
Ik klik alle kasten en lades weer op slot, ruim de losliggende spullen op en daar gaan we richting haven. We hebben al gezien dat er een boot gaat van Stykkisholmur naar Brjanslaekur en de site van deze plaats vermeldt dat de ferry om drie uur vertrekt. Dat kunnen we halen, dat is over een uur. In de haven aangekomen horen we dat de overtocht (ongeveer 70 km) inclusief auto, honderd euro kost. Als we naar dezelfde plaatst zouden rijden, dan zou de afstand zeker 250 km zijn, vanwege de grillige kustlijn. Om kwart over twee hebben we kaartjes gekocht en om tien voor half drie neem ik mijn reispil in. Ga ik toch alweer de boot in….

We varen met de boot van Oost-Vlieland en Terschelling. Ja heus, geen gekheid, het is een Nederlandse boot die tussen de eilanden heeft gevaren. Nadat we boven op het dek hebben gekeken hoe we de haven uitvaren, zoeken we de warmte op. Er is een ruime zitgelegenheid en er is zelfs een soort bioscoopzaal met luxe stoelen. Die gaan we uitproberen en als ik daar eenmaal zit doe ik mijn ogen dicht. De reispil werkt wel maar de boot gaat voor mijn gevoel toch aardig op en neer….als ik weer wakker word is de misselijkheid verdwenen en roept de kapitein dat we bij Flatey zijn, een klein eilandje op driekwart van de afstand waar we een tussenstop maken.
Weer aan wal rijden we naar Patreksfjördur, waar we de nacht doorbrengen met zicht op zee.

13 mei

Wat een ruimte hier. Je kunt hele stukken rijden zonder een mens te zien. Geen huis, geen auto, geen dieren behalve wat vogels. Geen bomen, er groeit hier niets behalve mossen en wat klein struikgewas. Ik zie op de kaart dat we weg verandert van rood (goede weg) naar oranje (gravelweg). Ook constateer ik dat het lichtelijk is gaan sneeuwen.
“Wat doen we?” vraag ik Henk. “Nemen we de oranje weg naar het Noorden of toch liever naar de rode weg die aan de zuidkant van de Westfjords ligt?”
“We kunnen kijken wat het weer doet, omdraaien kan altijd nog,” zegt Henk. Dat klopt, we gaan gewoon kijken wat we tegen komen. Het eerste stuk rijdt prima. Dan begint het harder te sneeuwen en wordt de weg natter. We gaan hoger de bergen in en na verloop van tijd zitten we volop in de sneeuw, al is de weg nog steeds sneeuwvrij en goed begaanbaar. Zo te zien is hier de weg pas door een sneeuwschuiver bewerkt. Henk rijdt erg voorzichtig en veilig, al geeft de temperatuurmeter aan dat het niet vriest. We worden constant verrast door schitterende vergezichten. Wat een omgeving, wat prachtig. Opeens zien we een zwembad. We stoppen.
“Ik zag al een symbool voor zwembad op de kaart staan”, zeg ik tegen Henk, “maar ik dacht dat dat een vergissing was.”
Hier, in niemandsland, ligt een zwembad. Gratis te gebruiken, zegt het bordje dat met punaises aan de houten omkleedruimte is bevestigd. Het water is warm…..
Wederom warm water uit de grond, dat via een buis het zwembad wordt ingeleid en er aan de andere kant weer uitstroomt. Het water is helder en Henk gaat een duik nemen. Ik niet, koukleum als ik ben, ik maak wel foto’s van mijn blote echtgenoot om op internet te zetten.
Een stuk verder staat een symbool voor een waterval op de kaart. Fjallfos, heet dit gebied. Nu zijn we al watervallen tegengekomen die ons wat tegenvielen, maar deze is formidabel. Allemachtig, wat een watergeweld komt hier naar beneden. Als het water eenmaal de eerste val naar beneden heeft genomen, lijkt de waterval zich te splitsen in meerdere watervallen, die allemaal hun eigen weg gaan. Er is een wandelpad en naar boven lopende zien we dat iedere waterval zijn eigen naam heeft. Boven aangekomen zie ik dat er nog sneeuw over de waterval ligt. Hoe dat kan weet ik niet, Henk vermoed dat er stenen liggen waar de sneeuw op is blijven liggen. In ieder geval stroomt het water onder de sneeuw door. Ik weet niet of het te zien is op de foto’s maar het is een wonderlijk gezicht. “Eigenlijk vind ik dit indrukwekkender dan de Gullfos,” zegt Henk. “Dit is nog puur natuur, hier zit geen toeristische poespas omheen.”
Ik ben het helemaal met hem eens.
We rijden verder en eindigen de tocht van vandaag in Pingeyri.

  • 14 Mei 2013 - 10:37

    Hetty:

    Oeps, was die Terschelling veerboot geen afdankertje van hier...? Jullie zijn in ieder geval veilig overgestoken.
    En wat een mooie waterval!! Zo te zien zit het helemaal goed tussen jullie want Hetty kijkt nogal idolaat naar Henk op die ene foto :))
    Enjoy!!!

  • 14 Mei 2013 - 12:40

    Johnny En Aagje:

    Hoi Henk en Hetty,

    Even gegoogeld op vollenbroek en bigfoot en jullie site gevonden. We stonden achter jullie in de wachtrij bij de boot in Hirtshals en dan valt zo'n Bigfoot wel op ;-). Toen we bij het Jokulsarlon stonden, zagen we jullie voorbij snellen en ook in Reykjavik kwamen we de bigfoot weer tegen. Wij zijn inmiddels weer thuis (met het vliegtuig) en hebben onze foto's geplaatst op www.jwprojects.nl. In de zomervakantie komen we terug om het rondje af te maken. We zullen jullie belevenissen met veel plezier volgen. Goede reis in het prachtige IJsland!

  • 14 Mei 2013 - 18:27

    Erny:

    Ha, ik ben het met Hetty (berichtje hierboven) eens, jullie zijn ondanks 'naar alle waarschijnlijkheid' een afdankertje van Nederland, gelukkig goed aangekomen. Wat een ruige natuur en wat een prachtige watervallen! Hoe bestaat het toch er toch nog mensen wonen daar in the middle of nowhere. Zo rondtrekken als jullie doen is tot daar aan toe, maar daar wonen!?? Het lijkt me erg eenzaam. Wat gezellig dat mensen die achter jullie stonden jullie gevonden hebben. Zo krijg je een hele groep volgers Hetty!
    Nou, dat is geen straf voor de volgers hoor, want je verhalen zijn geweldig.
    Geniet maar lekker, ik wacht weer met heel veel nieuwsgierigheid op jullie volgende verslag.
    weer liefs en groetjes,
    Erny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Stykkishólmur

Hetty

Actief sinds 07 Dec. 2009
Verslag gelezen: 1382
Totaal aantal bezoekers 473529

Voorgaande reizen:

13 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Scandinavie

14 Maart 2017 - 17 Mei 2017

Marokko 2017

01 September 2015 - 31 Oktober 2015

United Kingdom and more...

05 December 2014 - 14 Februari 2015

Verenigde Staten

07 Mei 2014 - 28 November 2014

Canada en Amerika

25 April 2013 - 03 Juni 2013

IJsland

23 Juli 2012 - 03 Oktober 2012

Rusland en Mongolie

12 November 2011 - 24 December 2011

Turkije, thuisland van Sint Nicolaas

18 Augustus 2011 - 11 September 2011

Reis zonder reisdoel, augustus 2011

31 Maart 2011 - 30 April 2011

2011 Marokko

15 Augustus 2010 - 10 Oktober 2010

Rondreis Rusland en Mongolie

08 Mei 2010 - 13 Juni 2010

Met grote voeten door Europa

Landen bezocht: